Roetfilter verstopt

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
Trafic
Type
Trafic II
Uitvoering
2.0 dCi T29 L2H1 Eco
Bouwjaar
2012
Brandstof
Diesel
Reacties
8
Bekeken
1630
Gepost: 10-01-2023 22:06
Professional

Mgen

Diagnosetechnicus
Autobedrijf Weijters en Jansen
Anders/Overig

Lid sinds: 04-05-2018
32 bijdragen

Goedeavond,

Laatst kregen wij een Trafic bus voor APK (voor de eerste keer bij ons) met verschillende storingen waaronder df297 roetfilter verstopt en een foutcode op de lambdasonde. In de data was te zien dat de bus al 12.000 km niet meer had geregeneerd. Bij controle bleek de slang van de verschil druk sensor kapot te zijn. Deze hebben we gerepareerd en een handmatige regeneratie uitgevoerd.

2 weken geleden belde de klant dat de auto was stil gevallen en hij geen gas meer kon geven. Hierop hebben we de bus opgehaald en na een snelle controle bleek het roetfilter zo goed als dicht te zitten. Ook was het flexibele stuk nu lek waardoor we besloten hebben een ander (aftermarket) roetfilter te monteren ipv deze te laten reinigen. Hierna hebben we de ecu gereset met de testkast en wederom een handmatige regeneratie proberen te doen. Echter mislukte deze. De uitlaatgastemperatuur werd niet hoog genoeg.

Hieraan diagnose gesteld waaruit bleek dat de 5de injector kapot was. Deze samen met de lambdasonde vervangen ivm ze storing op de lambdasonde die nog aanwezig was en opnieuw een handmatige regeneratie uitgevoerd waarna deze succesvol werd afgerond. 

Nu kwam de klant na 150km weer terug met de klacht dat de bus nog maar met moeite 140 km/h liep terwijl hij eerst makkelijk richting de 180 km/h ging. Ook krijgen we nu weer de storingscode df297 roetfilter verstopt. Uit de data blijkt dat de verschildruk veel te hoog is, rond de 50 mbar stationair en in vollast 600 mbar. Na een handmatige regeneratie loopt de bus weer gewoon zonder moeite richting de 180 km/h. 

De EGR klep staat netjes dicht, bus geeft geen overmatige rook en verbruik nauwelijks olie. Deeltjesmeting met een geregenereerd roetfilter geeft een resultaat van 7000 deeltjes wat denk ik niet heel gek is voor een bus met 330.000km op de teller.

Wat zou hier de oorzaak zijn dat filter na 150km toch weer vol zit?

Gemeten

Verschildruk stationair 50mbar, bij vollast 600mbar.

Uitgelezen met

Snapon

Foutcodes

Df296 roetfilter verstopt

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken