Gepost: 07-10-2021 13:28
StephanMesu
Autotechnicus
Anders/Overig
Lid sinds: 11-06-2018
21 bijdragen
Goedendag collega's,
Het betreft een twingo die koud slecht aanslaat maar ook regelmatig wel goed. Dit is goed te reproduceren door de auto koud te starten (vaak slecht, soms pas na 7 sec pruttelen op de starter) en als hij eenmaal loopt dan weer af te zetten, daarna weer opnieuw te starten.
Van de 10 keer dat je dus achtereenvolgend start, slaat hij zo'n 2 keer normaal aan en dus 8x slecht tot zeer slecht.
Wat heb ik reeds gedaan?
Gasklephuis gereinigd en inmiddels vervangen door gebruikte.
Brandstofdruk gemeten, constant zo'n 3 bar
Injectoraansturing (scope) ook bij niet aanslaan ok
Bobineaansturing/vonk (scope) zelfde verhaal
Map-sensor vernieuwd
Krukassignaal (scope) wat bevestigd word door sturing vonk/brandstof
Klepspeling afgesteld, 0,1 en 0,2 mm
Wat valt er verder op, als je koud wegrijd smoort ie/pakt slecht op en heeft ie neiging tot stilvallen bij stoplicht bijvoorbeeld.
Warm smoort ie nog steeds, haal ik dan de map-sensor los reageert ie feller op het gas. Bij koude start helpt het afkoppelen van de map-sensor echter niets voor het aanslaan.
Bijgevoegd heb ik beelden van snap-on ethos, waar uit af te leiden is (dit is elke start) dat de motor pas stationair gaat draaien wanneer er een gaskleppositie word weergegeven die niet 0 is en veranderd dan ook meteen de belasting, geschatte liuchtstroom genoemd.
Wanner deze waarden dus op 0 blijven pruttelt ie zo'n 300/400 tpm op de starter of als je stopt met starten blijft ie net lopen, tot hij ineens goed loopt, wanneer dus deze waarden geen 0 meer zijn...Dan uitzetten, opnieuw starten en hele verhaal opnieuw.
Uiteraard gaspedaal losgenomen, helpt ook niet.
Iemand die raad weet of dit eerder heeft gehad?
Met vriendelijke groet,
Stephan Mesu
Uitgelezen met
Bosch KTS Snap-on
Foutcodes
Geen
Downloads (5)
- img_3276[1].jpg
- img_3277[1].jpg
- img_3278[1].jpg
- img_3279[1].jpg
- img_3280[1].jpg
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken