Luchtlek in brandstofsysteem

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Saab
Merk
Saab
Model
9-3
Type
9-3
Uitvoering
-
Bouwjaar
2001/
Brandstof
Diesel
Reacties
6
Bekeken
9411
Gepost: 15-11-2013 09:51
Professional

motomedic

Zaakvoerder
Moto Medic
Universeel

Lid sinds: 17-02-2013
971 bijdragen

Vraag aan forum: Langs welke wegen kan er lucht in de brandstofaanvoerleiding gezogen worden tijdens stilstand motor? Kan er lucht binnenkomen in de brandstofleiding via een lek aan de injectoren of via de pomp zelf?

Probleem: wagen start slecht na uren stilstand (slaat even aan dan dadelijk terug af). Een terugslagklep in de opvoerleiding monteren hielp niet.

gemeten:

- Er komt inderdaad lucht in het systeem: ik heb een flowmeter in de aanzuigleiding gekoppeld, en een transparante leiding in de afvoerleiding naar de tank. Bij starten na uren stilstand zie ik een grote luchtbel door de terugvoerleiding lopen. Als die voorbij is slaat de motor aan. Er komt geen luchtbel via de tank, dus komt de lucht van de directe omgeving van de pomp.

- Dan rest de vraag: van waar komt de lucht? Ze komt niet via de aanvoerleiding, en niet via het kleine injectorretourslangetje dat net voor de pomp op de aanvoerleiding zit. Ik heb dat slangetje afgenomen en vervangen door een stop. Dan blijft over als hoofdhypothese: de pomp zelf lekt lucht?

- Volgens mijn lokale Saab dealer is het injectorretourcircuit een veel voorkomende oorzaak van luchtlekkage omdat de slangetjes uitharden en barsten. En er komt inderdaad en beetje zwart gekleurde diesel uit die leiding dus ergens onder het kleppendeksel zit een lek. Maar zelfs met afgeplugde nippel op de aanvoerleiding blijft er lucht binnenlekken in de dieselaanvoer. Kan een lek in het retoursysteem onder het kleppendeksel aanleiding geven tot luchtlekkage naar de pomp via de hogedrukleidingen?

- Of het relevant is voor dit probleem weet ik niet, maar tijdens het draaien van de motor blijven er kleine luchtbelletjes meestromen in de aan- en terugvoerleiding. Ik heb de aanvoerleiding tot in de tank gecontroleerd, luchtfilterhuis en snelkoppelingen vervangen - geen lek. Wel blijkt in de tank de terugvoerjet net naast de aanzuigfilter te liggen, en kan het dus dat lucht die van de dieselpomp komt dadelijk terug opgezogen wordt...maw de oorzaak van de lucht hoeft niet noodzakelijk in het aanzuiggedeelte te liggen. Kan het zijn dat de pomp ook tijdens het draaien lucht aanzuigt en terugstuurt via de retourleiding? Bij belasting van de motor zijn er even meer belletjes.

- een terugslagklep in de aanvoerleiding monteren hielp niet. Dat is voor mij een bijkomende indicatie dat de lucht mogelijk via de pomp zelf binnenlekt - of is dat een foute hypothese?

Gemeten

Flow in aanvoerleiding: ca. 4l/min, verwaarloosbaar vacuum. kleur retour injectors: zwart leidingen gecontroleerd

Uitgelezen met

Texa TXC IDC4

Foutcodes

geen

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen