Saab 9-7 met wintervrees

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Saab
Merk
Saab
Model
9-7X
Type
9-7X
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006/3
Brandstof
Benzine
Reacties
25
Bekeken
740
Gepost: 15-12-2016 16:04
Professional

HandigeHarie

Technische specialist
Auto service Tiel
Universeel

Lid sinds: 22-10-2015
54 bijdragen

Deze Saab 9-7 heeft last van opstart problemen bij koud weer. De eigenaar van deze auto belde ons een aantal weken geleden voor start-hulp aan huis.

Mijn collega is terplaatsen gegaan en heeft de auto met de start booster aan de gang gemaakt. Dit na verschillende start pogingen waarbij het alarm verschillende malen erop en eraf is gezet. Ondanks dat het alarm gedeactiveerd is bleven de contact lampjes verschillende keren uit en wilde de auto niet rond gaan bij het start signaal. Naar een tijdje proberen ging de auto wel rond en sloeg vlot aan.

Eenmaal in de werkplaats aangekomen hebben we de accu getest en vervangen. Oude oude accu had onvoldoende vermogen.

Na het vervangen van de accu leek alles in orde en is de auto met de klant mee terug gegaan.

Helaas van korte duur. Een aantal dagen later had de klant weer startproblemen. Nu ging de auto wel rond maar sloeg niet aan. Of ging niet rond op het moment dat er een startsignaal gegeven werd.

De auto is na tussenkomst van de Anwb weer bij ons neer gezet. De Anwb'er had eigenlijk niets gedaan anders dan de auto en aantal keren vergrendelt/ontgrendelt. Daarna starte de auto zonder probleem,stoeg meteen aan en bleef lopen.

 

Bij aankomst bij ons hebben we de auto eerst uitgelezen.

P0135 en P0601 zijn uit de brandstof ecu te lezen.

P0135 heeft betrekking op de verwarming van de 1e lambda sonde. Deze hebben wij recent vervangen ivm de apk. Dit gaat om een 4 draads model van Bosch (universeel) 

P0601 Controle module reed only memmory ROM.

Over deze foutcode kan ik weinig anders vinden dan dat hij onschuldig zou zijn in de meeste gevallen.

 

In eerste instantie ben ik opnieuw gaan kijken naar de Lambda sonde en de manier waarop deze is aangesloten. De wering is juist (lambda voltage pendelt mooi bij lopende motor tussen 0.2 en 0.9 volt) en de draden van de verwarming zitten op de juiste locatie aangesloten.

Inmiddels is wel duidelijk geworden dat als de auto eenmaal gelopen heeft en opgewarmd is deze de rest van de dag zonder problemen start. Ook komen er geen foutcodes terug  na verschillende proefritten.

Echter wanneer de auto buiten geparkeerd word doet het volgende probleem zich voor. De auto gaat gewoon open en van het alarm. Draai je de sleutel om en start je de motor. Slaat deze meteen aan, loopt 2 seconden en slaat weer af. Draai je de sleutel dan een keer terug en maak je een nieuwe startpoging weigert de startmotor. In sommige gevallen blijven ook de contact lampjes uit. Blijf je nu een tijdje aan het rommelen en proberen start hij weer en blijft ook lopen.       

Opnieuw uitlezen levert opnieuw de foutcodes P0135 en p0601 op. 

Naar aanleiding van de klachten heb ik de bedrading van het contactslot en ecu gecontroleerd. Echter heb ik geen electrisch schema van deze saab dus blijft het beperkt tot het bekijken van connectors en stekkers.

Bij het contactslot is een draad onderbroken voor het alarm. Deze draad verzorgt de voeding voor contact stand 2. Op het moment dat de storing zich voordoet staat er spanning op deze draad en word deze dus door het alarm vrijgegeven.

In de lifedata lijsten van de motor ecu en electronica module zie ik dat de startonderbreker vrijgegeven word , het startsignaal verzonden word en ontvangen word. Echter komt er geen signaal uit de ecu naar de startmotor ,injectie of ontsteking.

Na aanleiding hiervan heb ik de relais van startmotor,ontsteking en brandstofpomp getest, de stuur stromen gecontroleerd en de voedingen. Deze lijken ook normaal te functioneren.   

De auto is inmiddels naar binnen gezet en heeft geruime tijd in de werkplaats gestaan. Tijdens de genoemde metingen sloeg de auto gewoon weer aan. En blijft het dat weer gewoon doen. Ook de volgende morgen start de auto in de werkplaats direct. Dit hebben we meerder dagen achter elkaar geprobeerd.

Zet je de auto nu 1 nacht buiten, is meteen de klacht weer terug + de foutcodes.

Dus gewoon starten en aanslaan maar na 2 seconde afslaan en niet meer willen starten/rondgaan of zelfs de lampjes op het dashbord laten branden.

In de 2 seconde dat de auto loopt kan je gewoon gas geven en loopt hij als een zonnetje.

De klacht blijft ook hetzelfde wanneer we de stekker van de nieuwe lambda sonde los laten en de auto buiten zetten. Dan komt er uiteraard een foutcode bij maar het startprobleem blijft gelijk.

Wij komen op dit moment niet echt verder met de auto omdat we geen informatie of schema's hebben. Is er misschien iemand die een idee heeft over de oorzaak van deze klacht of die schema's heeft van de verschillende systemen?   

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.