Distributietiminggereedschap en P0016

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Seat
Merk
Seat
Model
Altea
Type
Altea
Uitvoering
-
Bouwjaar
2010/7
Brandstof
Benzine
Reacties
35
Bekeken
2793
Gepost: 06-07-2019 13:35
Professional

WillemJ

After sales manager
Dorpsgarage in: Nieuw-Buinen

Lid sinds: 31-10-2010
41 bijdragen

Deze auto wordt binnengebracht met foutcode P0016, brandende MIL-lamp en af en toe slecht aanslaan.

Omdat de distributieketting geluid maakt, wordt deze vervangen, we gebruiken de originele onderdelen en vervangen tevens distributiekettingwiel en de kettingwielen van beide nokkenassen (dus inclusief de versteller). Tevens worden de kettingspanner en -geleiders vervangen.

Daarna blijft echter storingscode P0016 terugkomen nadat de motor afgekoeld is. Na diagnose en controle van de timing wordt een rondlooptest gedaan bij autodiagnose.eu waar ontdekt wordt dat er, vergeleken met een auto die goed loopt een verschil is in de timing van 12 krukasgraden.

Hierop wordt opnieuw de distributietiming afgesteld, met meerklok op de zuiger en een pen achterin de motor (was aanvankelijk ook zo uitgevoerd). Omdat alles volgens dit gereedschap (Weber tools) lijkt te kloppen, wordt de afstelplaat voor de nokkenassen geleend bij een collega-VAG-specialist. Hierop wordt de nokkenasstand een tikje anders als met het Weber-gereedschap.

Na dichtbouwen slaat de motor direct perfect aan, maar eenmaal warmgedraaid is starten een enorm probleem: De auto slaat dan zeer slecht aan, zeg: eens in de 40 startpogingen. Eenmaal afgekoeld is het starten en lopen. De auto rijdt dan ook perfect.

Er is dus een duidelijk verschil in de aard van de klachten vergeleken met de eerste keer dat de timing afgesteld werd.

Na een slechte start worden de foutcodes P0016 (inlaatnokkenas) en een fout met betrekking tot relatie tussen krukas en nokkenas opgeslagen. Op het moment dat deze fouten erin zitten, kun je ook zien dat de nokkenasverstelling niet meer werkt.

Nokkenassen zijn inmiddels gedemonteerd geweest en bekeken. Niets aan te zien. Lagers van de nokkenassen bekeken, of er wellicht olie weglekt die nodig is voor activeren van de nokkenasversteller. Niets aan te zien. Het zeefje tussen de oliekanalen is in orde.

Staat van onderhoud perfect, vaste klant die regelmatig grote afstanden rijdt.

Na vervangen van een distributieketting is ook de nokkenasactuator vervangen en is zowel de nokkenaspositiesensor als de krukaspositiesensor vervangen.

 

We krijgen het tot op heden niet goed, vragen:

Zijn er mensen die ervaring hebben met de verschillende gereedschappen om met name de nokkenassen te vergrendelen?

Wie heeft er nog andere suggesties?

Last but not least: Heeft er nog iemand een rondlooptest van een kloppend beeld krukas/nokkenas dat ter referentie kan dienen?

 

Gemeten

Rondlooptest met oscilloscoop voor beoordelen krukas/nokkenassignalen.

Uitgelezen met

Bosch KTS en Maxisys Elite

Foutcodes

P0016

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen