Gepost: 23-09-2008 23:18
Lid sinds: 23-09-2008
1 bijdragen
Beste lezer, zijn in een puzzel?
Sinds maart dit jaar rij ik een Seat Cordoba Vario (station wagen) met licht metalen velgen. Tot mijn verbazing een auto die in vele opzichten stil is van binnen. Dit geldt ook voor het stuur dat de eerste 10.000km trillingsvrij was (tot 140km/h, sneller niet gereden). Ongeveer eind juli is het stuur op snelheden hoger dan 100km/h iets gaan trillen (hoe hoger de snelheid hoe meer het trilt) Geen stoeprandje geraakt of zo, het is er gewoon langzaam ingeslopen Kortom als je onnodige slijtage aan de wielophanging en stuurinrichting wil voorkomen, tijd om de voorwielen te laten balanceren. Nu, dit wil maar niet lukken. Ik heb het nu drie keer laten doen, waarvan de laatste keer het meeste resultaat had. Bij 110km/h is het trillen weg, echter vanaf 120km/h is het er weer. Hieronder enkele bevindingen die ik door de tijd heen heb verzameld.
- aan de wielen is geen speling voelbaar
- banden Michelin Energy
- banden zijn niet gewisseld
- bandenmaat standaard af fabriek als ook de lichtmetalen velgen
- de banden zijn rond (geen hoogteslag)
- velgen slingeren niet een vormslot tussen velg en naaf dwingt goede centrering af bij montage
- het profiel vertoont geen abnormale slijtage
- profieldikte circa 65%
- geen roest tussen velg en naaf
- het stuur trilt niet bij remmen
- de remschijven vertonen gelijkmatige slijtagepatroon
- zowel bij remmen als gas geven gaat de auto rechtdoor
- behalve het stuur trilt, vibreert of resoneert er niets in het interieur (elke snelheid)
- totdat de snelheid afneemt blijft het stuur trillen bij ontkoppelen en gas los op hoge snelheid (geen verandering)
- volgas bij 60km/h in 3e en 80km/h in 4e versnelling leidt niet tot trillingen in het stuur.
- geen rare of krakende geluiden of trillingen in het stuur bij langzaam rijden van bochten in eerste versnelling met maximaal stuuruitslag
- er is geen speling te voelen aan de aandrijfassen
- de auto heeft stuurbekrachtiging
Wie heeft een idee omtrent de oorzaak van het trillen? Ik kan zelf niet tot een andere conclusie komen dan een banden probleem of nogmaals laten balanceren.
Alvast bedankt voor het meedenken.
RobS
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken