Gepost: 23-11-2015 22:07
Lid sinds: 01-03-2010
50 bijdragen
Beste collega's.
Ik heb een auto voor diagnose aangeboden gekregen met de klacht dat de auto/motor dreunt en trilt.
De auto is bij een garage geweest voor het vervangen van de distributieriem. Na ontvangst van de klant werd een trilling en dreunen in de auto waargenomen.Ook het vermogen was niet meer voldoende.
De timing van de riem is naderhand gecontroleerd door de garage waarbij er geconstateerd werd dat de riem 1 tand verkeerd stond. Het vermogen was weer in orde nadat de riem door de garage weer op tijd is gezet. Echter de trilling en het dreunen nog aanwezig. De garage heeft de injectoren nog laten testen. Deze zouden in orde zijn.
Ik heb het trillen en dreunen ook duidelijk waargenomen en nog vergeleken met een auto met gelijke motorcode. Hier is duidelijk verschil te merken en duidelijk dat het niet juist is.
Ik heb een compressie en een lektest uitgevoerd. Deze zijn beide goed.
Er zijn geen foutcode's opgeslagen. De injectoren zijn juist gecodeerd.
Er is wel verschil in correctie waarde van de injectoren af te lezen.
Cil 1 -12 us
Cil 2 -40 us
Cil 3 -48 us
Nu zag ik in het werkplaatshandboek dat deze auto ook een balansas heeft die door een ketting wordt aangedreven. Echter om de timing te controleren hiervan moet de distributie en carterpan verwijderd worden.
Heeft iemand nog een tip, of toch de timing van balansas controleren.
Ik kan er eigenlijk niet bij dat deze versprongen is omdat je er bij vervangen van riem niet bij komt.
Gemeten
Zie tekst
Uitgelezen met
Snap On
Foutcodes
Nee
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen