Roetfilter seat doet vreemd

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Seat
Merk
Seat
Model
Ibiza
Type
Ibiza
Uitvoering
-
Bouwjaar
2010
Brandstof
Diesel
Reacties
5
Bekeken
6924
Gepost: 04-07-2014 15:00
Professional

VandenBosch


Depannage Van den Bosch
Universeel

Lid sinds: 25-03-2013
155 bijdragen

We hebben hier momenteel een seat ibiza in onze werkplaats staan.

Deze kwam binnen met vermogenverlies (noodloop) Lampje roetfilter brandde, gloeispiraal knippert, MM brandt.

Wagen uitgelezen
009299 (p2453 Roetfilter verschildruk sensor, onaannemelijk signaal)
001137 (p0471 Druksensor 1 voor uitlaatgas G450 onaannemelijk signaal),
009263 (p242F DPF overbelast/restrictief)
008194 (p2002 Roetfilter cilinderrij 1 onjuiste werking

% van roetfilter uitgelezen stond op 45%, dan heb ik een geforceerde regeneratie uitgevoerd maar dit lukte niet, wagen was wel aan het regenereren maar % blijft stijgen +- 0.5% / 2km.

Ik had dan even met onze klant gebeld, eerste keer dat deze bij ons komt namelijk. Nu blijkt dat er al 60.000km geen onderhoud is uitgevoerd, dit dus allereerst gedaan.

Terug gaan regenereren maar wat viel me nu op, plots was het roetpercentage van 60% naar 15% gezakt. (zonder te gaan rijden of iets) Vreemd dus lijkt me, maar bij het regenereren steeg het % snel terug +-65%

Nu net nog eens uitgelezen en nu geeft de roetfilter terug 14.9% aan. Wagen nog wel steeds in noodloop. Roetfilter is 18g vol en zou tot 60g mogen gaan voordat deze vervangen moet worden. (dit is na een dag stil te staan)

Verschildruksensor roetfilter (g450) vervangen zonder resultaat. (bij uitgetrokken stekker gaat het lampje van dpf wel uit, lampje voorgloeien blijft pinken)

Tijdens het regenereren komt er zeer sporadisch een zwarte rookwolk achter de wagen vandaan.

Roetfilter wordt tijdens regenereren +-800°c dus lijkt me goed. Tijdens regenereren gaat de wagen ook uit noodloop en rijdt deze goed. Ik heb de richtlijnen van rosstech wiki opgevolgd (http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Diesel_Particle_Filter_Emergency_Regeneration)

Alle storingen kunnen gewist worden buiten P2002 Roetfilter cilinderrij 1 onjuiste werking. Deze is statisch en kan niet gewist worden. Na het rijden, inmiddels toch +-60km mee gereden komen de andere storingen niet terug.

Verder draait de wagen normaal, uitlaat stinkt niet of rookt niet. Staat enkel in noodloop vanwege de roetfilter.
Klant doet veel km +-70.000/jaar en veel snelweg.

Wij zijn niet zo thuis in roetfilters, wel een aantal keer eentje vervangen/gereinigd/geregenereerd.

Iemand die me een tip kan geven, ik vermoed dat er een van de sensoren faalt maar geen idee dewelke, kan ze ook niet uitmeten aangezien ik de voorgeschreven waarden niet kan terug vinden. 

Gemeten

Verschildruksensor G450 vervangen + leidingen doorgeblazen // Geforceerde regeneratie uitgevoerd // meetwaarden gelezen roetfilter 65% vol (na rijden) 14.9% na nacht stilstand. 18g aanwezig in roetfilter

Uitgelezen met

VAGCOM

Foutcodes

P2453, P0471, P242F, P2002

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen