Wanneer auto koud is geen turbo en vermogen, daarna wel?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Seat
Merk
Seat
Model
Ibiza
Type
Ibiza
Uitvoering
1.2 TDI COPA Pl Eco.
Bouwjaar
2011
Brandstof
Diesel
Reacties
10
Bekeken
841
Gepost: 02-11-2021 09:36
Professional

Mechanicus


Anders/Overig

Lid sinds: 28-10-2021
4 bijdragen

Beste forumleden,

De auto heeft een probleem als hij een paar uur stil heeft gestaan en de motor koud is.

Het gaat om een Seat Ibiza IV Hatchback 1.2 TDI 2011.

Het probleem:

Het opstarten van de motor als hij koud is gaat gewoon goed. Stationair, na de koude start gaat meestal na een paar seconden het voorgloeilampje alweer knipperen. Contact uit en motor weer aanzetten haalt het knipperende lampje weg. Bij het rijden na een koude start is er ook een sterk vermogensverlies wanneer in hoge versnellingen meer toeren gemaakt willen worden. Hiermee bedoel ik in zijn (3/)4/5 vanaf 2000 toeren al moeizaam en vanaf 2500+ bijna geen vermogen meer. Dan gaat ook het voorgloeilampje weer aan en knipperen. Na het contact uit te zetten en de motor opnieuw op te starten verdwijnt het knipperende voorgloeilampje maar keert hij altijd alweer gauw terug wanneer weer het pedaal verder in wordt geduwt om te accelereren in hoge versnellingen. Na een aantal keren gaat ook het motormanagementlampje branden en bij het uitlezen krijg ik deze codes:

P00AF
P2563

Na ongeveer 10-15 minuten rijden en de toeren even hoog te houden warmt de auto op, en opeens op magische wijze is het probleem geheel verholpen. Bij het optrekken doet de turbo het weer uitstekend en vliegt hij vlug door de toeren heen. Het is weer mogelijk om gauw door naar de hoge versnellingen te schakelen want door turbo kan hij weer snel veel toeren maken. Het is weer mogelijk om het pedaal volledig in te drukken en hij accelereert de auto weer zoals het hoort. Ook komt het knipperende gloeilampje niet meer terug wanneer de motor eenmaal warm is. Kortom, bij een warme motor doet alles het gewoon zoals het hoort. Absoluut geen vermogensverlies. Maar als de auto een paar uur stil staat en de motor helemaal koud is, dan herhalen de problemen zich weer zoals omschreven, tot opwarming.

Ik dacht dat het misschien gewoon de gloeibougies waren, omdat het probleem zich alleen afspeelt bij een koude motor. Dus die zijn vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem. Ik zou graag willen weten of iemand hier meer over weet en advies kan geven over hoe dit probleem precies in elkaar steekt en hoe het op te lossen zou kunnen zijn. Ik zat zelf te denken aan N75 vervangen en MAP sensor vervangen, maar in principe werkt alles als alles warm is en verdwijnen de problemen, dus ik weet niet of het hier iets mee te maken heeft.

Ik hoor graag input en bij voorbaat dank. Als ik iets verkeerd heb uitgelegd of gezegd heb, dan zal ik dat verbeteren en als ik meer informatie moet geven zal ik snel reageren.

Gemeten

Gloeibougies vervangen

Foutcodes

P00AF P2563

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.