Gepost: 06-04-2017 21:51
DannyR91
After sales manager
Universeel
Lid sinds: 03-03-2016
26 bijdragen
Beste leden,
Al een tijdje zijn wij bezig met een Seat Leon wat nu best een doorn in het oog word.
Het verhaal begon als volgt:
De klant kwam met de klacht dat na het tanken (bijna zo goed als lege tank) de motor slecht begon te presteren, inhield, stotterde en zelfs afsloeg. Motorlampje brandde tevens ook. Uitgelezen wat resulteerde in een aantal fouten waaronder misfires, druksensor, brandstof regeling etc. Motor liep nog steeds beroerd en hebben we de lage brandstofdruk gemeten. Deze was 2Bar, dus té laag. Lage druk brandstofpomp vervangen inclusief het brandstoffilter (6.6Bar) en de auto reed weer goed.
Een week later, had de klant wederom dezelfde klachten. Wat hem het meest opviel was weer ná het tanken dat de motor slecht ging lopen. Echter beweert hij euro98 te tanken in Duitsland. Moet goed zijn denk je dan. Weer uitgelezen en dit maal de fouten: 000402 P0192 Fuel Pressure Sensor (G247) Short to Ground + 008851 P2293 Fuel Pressure Regulator Valve (N276) Mechanical Malfunction
Via de meetwaardes de hoge druk gecontroleerd en wat mij opviel was dat op het moment dat de motor weer slecht liep, dat de druk stationair kelderde van stabiel 40Bar naar 20-14-4-34-6 Bar etc. Wisselvallig tot de motor uiteindelijk afsloeg. Een gedachte gang was dat wellicht één of meerdere injectoren zwaar vervuild of defect waren dat die open bleven staan en zo geen stabiele raildruk behouden kon worden. Dus: alle 4 de verstuivers vervangen.
Tikken, lopen, alles in orde. Dag er na nog getest, gereden. alles goed.
Tót! zo ongeveer net wat meer dan een week later. (Ná het tanken?) wederom de klant terug. Hetzelfde probleem, Dezelfde fouten. P0192 en P2293. Om niet wéér iets te gaan vervangen zonder een gegronde reden ben ik begonnen te gaan meten aan de draden van de raildruk sensor. Voeding netjes 5V. Signaaldraad doorgemeten onder belasting met een testlamp. van ECU naar sensor. el brandende lamp, geen invloed als ik jutter aan de complete kabelboom. Hetzelfde geld voor de massadraad. Dat is dus uitgesloten voor mij. Dus toch (voor de zekerheid) De druksensor vervangen. Wat resulteerde in hetzelfde resultaat. Als laatste dan toch overwogen ook de Hoge druk brandstofpomp te vervangen mét stoter en gedaan.
Alleen wéér hetzelfde resultaat. Nu alleen met terugkerende fout: P0192 Fuel Pressure Sensor (G247) Short to Ground.
De motor loopt sporadisch slecht, en lijkt goed te zijn. Maar loopt dan met koude start weer slecht.
Mijn ideeën raken op en ik hoop dat een van jullie wellicht een ingeving heeft of iemand die ooit hetzelfde heeft meegemaakt.
Alvast bedankt!
Gemeten
Gemeten:
Lage brandstofdruk (met meter): 7Bar.
Hoge brandstofdruk (via meetwaarde) 40Bar, 20 of minder bij slecht lopen.
Voeding Sensor: 5V
Draden sensor doorgemeten en gecontroleerd.
Kv Temperatuur: Aannemelijk.
Vervangen: Lage Drukpomp, Brandstoffilter, Hoge drukpomp met stoter, Injectoren en Raildruksensor.
Uitgelezen met
Bosch KTS, VCDS
Foutcodes
P0192(Terugkerend), P2293
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken