Blijvend trillende voorremmen na vervanging

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Skoda
Merk
Skoda
Model
Octavia
Type
TYPE 1U
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006
Brandstof
Diesel
Reacties
26
Bekeken
8766
Gepost: 14-08-2012 20:44
Professional

erwin2907

Lid sinds: 05-10-2008
25 bijdragen

Hallo,

Ivm tijdsgebrek heb ik enige tijd geleden mijn voorremmen laten vernieuwen (schijven + blokken). Reden was dat de blokjes op waren en dan liever maar alles vervangen, de schijven zaten ook op het randje. De schijven waren nog 100% recht.

Na 3000 km kromme schijven. Dus terug naar de garage en gevraagd wat men ging doen. Vooral was ik benieuwd naar de oorzaak. Men heeft 2 schijven gewisseld onder garantie zonder onderzoek. Dus... 3000 km later weer feest. Ik kreeg te horen dat dan de naven vernieuwd moesten worden. Op zich kan ik die gedacht volgen, maar toch heb ik vanavond 1 kant gedemonteeerd en volgende geconstateerd:

Remschijf heeft een axiale uitslag van 0,03 mm, gemeten midden in het remvlak. Na demontage zal ik dat er nog corrosie resten op het aanlegvlak van de naaf zaten. Met het schraapstaal vlogen de roestvellen in het rond. Naaf zuiver gemaakt en ik meet op de buitendiameter van de naaf nu een slag van 0,01 mm.

 

Vraag 1: kan die roestvorming zorgen voor kromme schijven door de spanning die dit veroorzaakt in het schijmateriaal?

Vraag 2: hoeveel bedraagt de maximale axiale uitslag van de remschijf en vooral van de naaf.

Naaf vuil:

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/696/remschijfvuil.jpg/][IMG]http://img696.imageshack.us/img696/9549/remschijfvuil.jpg[/IMG][/URL]

 

Naaf schoon:

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/443/remschijfschoon.jpg/][IMG]http://img443.imageshack.us/img443/9688/remschijfschoon.jpg[/IMG][/URL]

 

 

 

Bijgewerkt door erwin2907 op 14-08-2012 21:31
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.