Gepost: 04-10-2019 16:08
Lid sinds: 26-11-2007
92 bijdragen
Hallo allemaal,
Wij hebben een Subaru Forester 2,0XT staan welke pingelt tijdens het rijden.
Stationair loopt de motor keurig.
De auto heeft geen foutcodes.
Als we in de meetwaardeblokken kijken zien we dat het ontstekingstijdstip bij flink gas geven naar ongeveer tot min 5 graden gaat. Normaliter zou het om en nabij 10 tot 20 graden voor bdp moeten zijn.
De auto heeft een distributieketting en deze is ivm een terugroep aktie aan de motor los geweest (gevaar van klepveren die breken, Referentiecode producent SRT261). Wij hebben zelf daarom de ketting gede+monteerd om te controleren of deze juist gemonteerd was en volgens ons staat deze goed.
Bij controle van de 4 nokkenasactuatoren bleken er 2 olie te lekken. Dat is een bekend euvel. Zie daarvoor deze link; https://www.ft86club.com/forums/showthread.php?p=3093808 . Deze hebben wij daarom vervangen maar helaas geen verschil.
Toevallig had een bevriende Subaru dealer een forester met de zelfde motor staan. Daar zijn we met onze forester heen gegaan en hebben daar onze en hun forester bekeken op meetwaardes. De VVT bij onze forester staat bij warme motor en stationair draaien zowel links als rechts op -20 graden. De Forester die bij de dealer staat op +27 graden (zie bijlages).
Daarna hebben we beide knock sensors losgehaald en aan massa gelegd om te kijken wat er dan gebeurd. De auto blijft dan qua ontsteking wel net voor bdp staan en de auto rijdt daardoor weleen stuk beter maar dat is uiteraard niet de goede oplossing.
Iemand een idee waar te zoeken?
Gemeten
brandstofdruk. Luchtmassameter.
Uitgelezen met
kts
Foutcodes
geen foutcodes
Downloads (2)
- img-20191004-wa0003.jpg
- img-20191004-wa0004.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken