hardnekkige foutcode P1166

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Suzuki
Merk
Suzuki
Model
Grand Vitara
Type
TYPE JA
Uitvoering
-
Bouwjaar
2003
Brandstof
Diesel
Reacties
21
Bekeken
1019
Gepost: 05-01-2019 22:56
Professional

Dieter026

Autotechnicus
Anders/Overig

Lid sinds: 13-11-2016
486 bijdragen

Hallo, 

Mijn beste wensen aan iedereen hier op het Forum! 

Ik heb momenteel een Suzuki Vitara in de werkplaats. Bij deze wagen komt steeds de mil-lamp te branden terwijl de motor draait. Soms gaat de mil-lamp ook weer uit. Op het moment dat de mil-lamp gaat branden, begint de motor ook slechter te draaien. De motor begint niet op 3 cilinders te draaien, maar je hoort dat de ontbranding niet goed verloopt (te hoge raildruk). Op het moment dat de mil-lamp gaat branden komt ook foutcode P1166 in het geheugen van de motor-ecu. P1166: brandstofdrukregeling. Ik heb de retourstroom gecontroleerd van de injectoren (piëzo) hieruit waren geen afwijkingen te zien. Ik heb de hoge druk pomp (diesel) laten testen. Deze blijkt ok te zijn. Ik vond de klemkracht van de stekkers op de hoge druk pomp niet geweldig. Dus heb ik beide stekkers met pennetjes vervangen. Na deze reparatie's komt de foutcode minder vaak voor maar toch blijft de foutcode soms wel terug komen. als ik kijk naar de parameters over de raildruk en kleppen op de pomp dan valt me wel iets op. Als de motor staat de draaien (zowel koud als warm)gaat de sturing van de pcv-klep van 11% (begin) naar 0%. De sturing van 0% blijft 5 sec. staan en plots gaat de sturing naar 18% maar op dat moment gaat de mil-lamp branden en begint de motor slecht te draaien. De rail-druk is dan ook veel te hoog, deze is op dat moment tussen 400-500 bar. Als de motor stationair goed staat te draaien wilt de motor-ecu de raildruk op 220 bar zien te hebben.

Ik begrijp niet goed wat de motor-ecu wilt doen met de pcv-klep niet meer aan te sturen. Als je stopt met de pcv-klep aan te sturen gaat de rail-druk omlaag. Maar dat lijkt ook niet te gebeuren. 

Ik heb de sturingen bekeken met mijn uitleesapparatuur maar ook gecontroleerd met mijn scope. De waarden die ik aflees komen ermee overeen. 

Ik heb de raildruk-sensor ook vervangen maar te vergeefs.

De brandstoffilter is vervangen. De retour van het brandstofsysteem is niet verstopt. 

Heeft iemand nog tips? 

Grtz

Dieter

 

Gemeten

Retourstroom injectoren, controle hogedruk pomp, aansturing kleppen op hogedruk pomp,

Uitgelezen met

Texa

Foutcodes

1166

Downloads (2)

  • img_5619.jpg
  • img_5620.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen