lampje roetfilter blijft continu branden na reparatie

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Suzuki
Merk
Suzuki
Model
Grand Vitara
Type
TYPE JB
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008/10
Brandstof
Diesel
Reacties
9
Bekeken
1992
Gepost: 30-07-2016 11:01
Professional

akarelse

technisch specialist
Universeel

Lid sinds: 09-09-2013
11 bijdragen

goedemorgen heren/dames

 

ik wilde hierbij een vraag stellen over een suzuki grand vitara 1.9 diesel van 2008.deze auto is van een vriend van mij.

 

het probleem begon toen ik een bericht van hem kreeg dat hij motorstoring had, het lampje brandde. dit bleek het roetfilter lampje te zijn (het rechthoekje met de zaagtand erin)

 

ik heb de auto uitgelezen, storing roetfilter vol, en vuldruk te laag. gegevens bekeken, en het roetfilter bleek ook echt vol te zitten. namelijk 40-50mg bij stationair draaien, oplopend tot 100mg bij gas geven.

 

ik heb het roetfilter vernieuwd, alsook de drukverschilsensor, en waardes van het roetilter gereset. de temperatuursensor na het roetfilter zat bijzonder vast, waardoor ik bang was dat deze kapot zou zijn.dit bleek 2 dagen later ook het geval te zijn, weer storing, auto uitgelezen, sensor bleef continu op 200.1 graden staan.

deze sensor ook vernieuwd, en storingen gewist.

 

een paar dagen later ging het lampje weer branden, dus ik heb de auto weer uitgelezen, maar ik kreeg geen fatsoenlijke info met mijn universele tester, hieruit de conclusie getrokken dat mijn tester niet toereikend was, en de auto is naar de dealer gegaan.

 

bij de dealer trokken ze de conclusie dat de sensor voor het roetilter ook defect was, als mede ook de intercooler die lek was. deze zijn beide ook vernieuwd, ook is de nieuwste software er in gezet.

nu is dus alles mbt het roetfilter vernieuwd, behalve de slangetjes naar de drukverschilsensor, maar deze had ik in het begin al doorgeblazen, en deze lijken netjes open te zijn en lekkage vrij.

 

het probleem is dat het lampje elke 2 dagen ongeveer gaat branden, dan valt ook de turbodruk weg omdat de auto in noodloop gaat maar dat de dealer het ook niet meer weet.

 

aan de hand hiervan wilde ik de vraag stellen, zijn er mensen met een soortgelijk probleem welke misschien een oplossing weten? ik begin zelf te denken richting versleten injectoren, alleen is er niets wat hierop duidt

ik heb de auto met een autel tester uitgelezen, en met een hella tester, maar zelfs de dealer tester is dus al niet meer voldoende.

 

graag zie ik uw reactie tegemoed!

 

groetjes arnold

Uitgelezen met

autel en hella

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken