P2002, 5de injector?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Toyota
Merk
Toyota
Model
Avensis
Type
TYPE T25
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008
Brandstof
Diesel
Reacties
2
Bekeken
349
Gepost: 21-03-2023 22:55
Professional

Mischa91

Directeur / eigenaar
Autotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
494 bijdragen

Hallo allen!

 

Ik heb een Avensis binnengekregen welke na een aantal km P2002 - partikel filter efficiency onder drempel waarde krijgt.

 

Nu heeft deze auto een forse voorgeschiedenis:

 

Roetfilter vervangen in augustus 2022 (vanwege noodloop volgens klant)

 

Motorblok vervangen ivm lekke koppakking (klacht klant was af en toe witte rook). Er is een gebruikt blok gemonteerd met 120.000km.

 

Na vervanging motorblok de volgende dag op wintersport gegaan en 4 uur later begon het met de motorstoring. Toen in Duitsland roetfilter schoongemaakt. Een aantal uur later weer hetzelfde. (Ik vermoed dat dit ook p2002 is geweest)

 

Bovenstaande is niet door mij uitgevoerd.

 

Nu is de auto bij mij gekomen aangezien klant graag een second opinion wil, de andere garage heeft aangegeven dat het roetfilter door de defecte koppakking waarschijnlijk weer defect is geraakt. Dit ook omdat de deeltjesmeting te hoog zou zijn.

 

Mijn bevindingen/controles :

 

  • Regeneratie volgens Toyota document gestart, de temperatuur voor het roetfilter loopt dan niet genoeg op (+/- 230 graden)

  • De verschildruk danst heel erg bij constant belast toerental (0mbar tot 50mbar)

 

Hierop heb ik eerst de 5de injector gecontroleerd, deze was licht vervuild, deze is al een losgeweest (andere bout en pakkingen missen). Injector aangestuurd en inspuitbeeld gecontroleerd. Dit was goed. 

 

Live data gecontroleerd-> op dansende verschildruk na geen rare waardes. Roetfilter staat ook op : no Block.

 

Buis EGR gedemonteerd, geen extreme vervuiling. 

 

Toen 5de injector weer gedemonteerd en geprobeerd dit kanaal schoon te maken (voornamelijk met lucht).

Hierna loopt de temperatuur wel hoger (320graden) maar dat is nog niet genoeg.

 

Op het moment dat ik de geforceerde regeneratie start en ga rijden dan doorloopt hij de procedure en gelijk daarna p2002, dit lijkt dus echt te komen doordat de temp niet hoog genoeg wordt. 

 

Wat ik nog ga doen is de EGR demonteren om deze goed te bekijken en de deeltjes uitstoot meten.

 

Mijn vragen :

 

Hoe is het kanaal van de 5de injector goed schoon te maken? Lukt dit überhaupt zonder demontage uitlaat spruitstuk?

 

Ik denk dat het roetfilter ook overleden is maar ik wil niet een nieuw roetfilter monteren met de kans dat deze ook snel weer volloopt. Ik ben van mening dat hij ook met een defect roetfilter moet kunnen regeneren (zolang hij niet verstopt is).

 

Ben benieuwd naar jullie mening hierover.

 

Gemeten

Zie bovenstaande

Uitgelezen met

Autel, launch

Foutcodes

P2002 - werkingsgraad roetfilter onder minimum

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken