Gepost: 17-03-2017 13:47
Klus
Eigenaar/monteur
Universeel
Lid sinds: 11-09-2012
199 bijdragen
Ik zit met een D4D die al geruime tijd geen vermogen levert. Bij eerdere werkzaamheden zijn de scv klepjes reeds vervangen, zonder resultaat. De turbo leverde geen druk, er zat speling op het asje in twee richtingen, dus is ook de turbo vervangen door een ruil/revisie-exemplaar. Maar er komt nog steeds weinig druk op het circuit, namelijk 0,1 tot 0,2 bar.
Egr klep zat mooi los, maar toch even gereinigd. Roetfilter was helemaal zuiver, maar evengoed leeggeklopt (er zit geen sensor die daardoor moeilijk gaat doen). Kat en de rest van de uitlaat is prima, en zelfs met de uitlaat afgekoppeld blijft de turbo-druk laag. Inlaat niet verstopt, filter goed, en zonder filter blijft de flow te laag. Het circuit van aan turbo tot inlaatspruitstuk vertoont geen lekkage of verstopping, rooktest en druktest prima. Asje van de turbo loopt mooi los, zonder enige speling. Mechanische wastegate blijft onder spanning, bij op druk zetten gaat ie mooi open en dicht. De auto start prima, draait goed, rookt niet op eender welk toerental, maar trekt totaal niet op, na lang aandringen op hogere toeren, haalt ie normale snelheden, zonder enige foutmelding of storingslampje. Bij het openzetten van de aansluiting op de inlaatcollector, dus zonder enige inmenging van turbo, trekt ie zelfs beter, dus louter atmosferisch. Er komt intussen wel behoorlijk overdruk uit het carter vandaan, de carterontluchting moet hard werken, en door de beperkte luchtflow lukt dat niet altijd even goed.
Wat zie ik over het hoofd?
Gemeten
Map 96 kPa
Maf 8,32 gm/s
Pressure op wastegate slang 0,1-0,2 bar onder belasting op hogere toeren, in vrijloop gewoon niks geen druk.
Foutcodes
Nihil
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen