Gepost: 06-03-2011 19:38
AsimSaglam
autodiagnose.eu
Anders/Overig
Lid sinds: 08-08-2010
62 bijdragen
Additionele gegevens auto
- 1300cc injectiemotor met 12 kleppen
- Bosch-sleutel: TOY 503
Resultaat zoektocht op dit forum
http://www.amtgarageforum.nl/toyota/starlet/co-te-hoog-13828.html
Historie voor het diagnose-onderzoek
- Lekke koppakking, gerepareerd
- Brandstofpomp vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Katalysator vervangen
- Twee keer lambda sensor vervangen door nieuw exemplaar
- Distributie drie keer opnieuw op tijd gezet
- Gasklephuis vervangen door een gebruikt gasklephuis
- Injectierail en verstuivers vervangen door gebruikte rail (inclusief drukregelaar) en verstuivers
- Koelvloeistoftemperatuursensor vervangen door nieuw exemplaar
- Bougies & bougiekabels vervangen door nieuwe exemplaren
Klacht
CO te hoog, benzineverbruik extreem hoog
Waarneming ten aanzien van de klacht
uitlaatgassen stinken naar benzine
Diagnosecondities
koudestart injector elektrisch ontkoppelt
MULTIMETER METINGEN:
Temperatuurvoeler koelvloeistof:
- meetwaarde: 1730 Ohm bij circa 10°C-15°C
- referentiewaarde: 2000-3000 Ohm bij 15°C..30°C
Temperatuurvoeler luchtinlaat:
- meetwaarde: 2500 Ohm bij circa 10°C-15°C
- referentiewaarde: 2000-3000 Ohm bij 15°C..30°C
Thermotijdschakelaar:
- meetwaarde: 30 Ohm bij circa 10°C-15°C
- referentiewaarde: <30°C: 20-40 Ohm
Verstuivers:
- meetwaarde: 4x 13 Ohm - 13,3 Ohm bij circa 10°C-15°C
- referentiewaarde: 11,0 – 15,2 Ohm
Gasklepschakelaar:
- stationair-stand: maakt contact (0 Ohm)
- vollaststand-stand: maakt contact (0 Ohm)
SCOOP METINGEN:
MAP-sensor
- Meetwaarde: 700 mbar onderdruk: ~1,6V
- Referentiewaarden:
-) 100 mbar onderdruk: 2,8V..3,6V
-) 300 mbar onderdruk: 2,2V..3V
-) 500 mbar onderdruk: 1,5V..2,3V
-) reageert voldoende snel op veranderingen (zie
onderstaand scoopbeeld).
-) Voltage lijkt ook te kloppen indien de geschatte
referentiewaarde voor 700 mbar is 0,7V..1,5V
en de meetonnauwkeurigheid van de drukmeting
wordt meegenomen.
- Scoopbeeld: zie MAP_sensor.png
Injector
Helaas blijkt de meting niet juist opgeslagen. Mijn geheugen:
- Injectietijd t.o.v. het referentiesignaal was korter, 3,2ms versus 3,6ms.
- Opvallend was dat de inductiepiek erg breed was, 0,4ms op halve hoogte (~35V) versus referentie: 0,035ms op halve hoogte.
- Ook opvallend is dat het piekje van het daadwerkelijk dichtslaan van de injector in de staart van de inductiepiek ook erg zichtbaar was.
- De scoopbeelden voor alle vier de injectoren waren nagenoeg gelijk.
Ontstekingsmoduul
Lijkt goed, wat wel opvalt is dat deze zoekende is wat gepaard gaat met een onregelmatig toerental. Scoopbeeld, zie onstekingsmoduul.png en dan het gele - en rode signaal (het grijze signaal is het software-referentie-signaal)
Primaire meting bobine
Helaas ook niet juist opgeslagen, maar komt overeen met het referentiesignaal in de software
Lambdasensor
Het betreft een tweedraads-versie, 1x signaaldraad (zwart) en 1x massadraad(grijs). Ik heb moeite met de interpretatie van de bevindingen:
- Los koppelen van de lambdasensor bij een stationaire warme motor heeft geen invloed op het gedrag van de motor.
- Meting van de signaaldraad bij aangekoppelde lambdasensor bij stationaire warme motor geeft onderstaand scope beeld ten opzichte van de massadraad van de lambdasensor.
- Afgekoppelde lambdasensor heeft bij een stationaire warme motor een potentiaalverschil van circa 0,3V tussen de signaal- en massadraad. Ik kan dit niet rijmen met een te overduidig te rijk mengsel waarbij ik een lambdaspanning van 0,8+V verwacht.
- Scoopbeeld, zie lambda.png en dan het rode signaal (het grijze signaal is het software-referentie-signaal).
Verdere constateringen:
- Koude start verstuiver lekt niet
- Brandstofdrukregelaar:
- lekt geen brandstof naar het vacuum
- bij het afkoppelen van het vacuum tijdens stationair bedrijf gaat het stationair toerental omhoog.
- Vacuüm tijdens stationair draaien is 700 mbar onderdruk (300 mbar absoluut)
Uitlezen met Bosch KTS:
- Ik heb volgens ESI[tronic] de Bosch KTS via de universele adapter aangesloten op de diagnosestekker in de motorruimte volgens:
-) OBD pin 15 --(geel)--> pin 8 diagnosestekker Toyota met
het L-signaal
-) OBD pin 7 --(groen)--> pin 2 diagnosestekker Toyota met
het K-signaal
-) OBD pin 4&5 --(zwart)--> accu min
-) OBD pin 16 --(rood)--> accu plus
- Daarna lukt het me niet om contact te krijgen met de boordcomputer. De KTS geeft aan dat hij geen contact kan krijgen met de ECU.
Metingen die niet uitgevoerd konden worden:
- brandstofdruk meting
- viergas-test
Zaken die ik bij een vervolgdiagnose nog wil onderzoeken:
- Lekkende injectoren lekken
- Kabel tussen de signaaldraad van de lambdasensor en de boordcomputer onderzoeken
Vragen waar ik mee zit:
- Wat is de oorzaak van de brede inductiepiek en brede dichtslagpiek van de injectoren?
- Wat is er met de lambdasonde aan de hand?
- Heeft iemand ervaring met het uitlezen van deze Toyota met de Bosch KTS?
- Ik ben benieuwd naar jullie suggesties ten aanzien van bovenstaande maar ook ten aanzien van vervolgmetingen.
Bijgewerkt door asimsaglam op 06-03-2011 19:53
Downloads (3)
- lambda.png
- map_sensor.png
- ontstekingsmoduul.png
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen