Gepost: 16-03-2016 21:29
JurrieZ
Eerste bedrijfswagen monteur
Dealer
Lid sinds: 11-02-2016
13 bijdragen
Na al een tijdje aandachtig mee gelezen te hebben op dit mooie forum, heb ik nu zelf ook een probleem met een Bora.
Hier blijft namelijk continu de storing terugkomen van de kleppen in het inlaatspruitstuk (P1031/17439 Klep voor inlaatspruitstuk, luchtstroomsturing Voorg. waarde n. ber.)
Ik heb een paar andere problemen hiermee voorbij zien komen op het forum maar de oplossingen daarvan lijken hier niet het probleem te zijn, ook zijn dat andere motorcodes.
Het volgende heb ik al gedaan:
- Stekkers van het vacuum ventieltje voor de aansturing van de kleppen vervangen.
- Vacuum slangetjes die hiermee te maken hebben vervangen.
- Gangbaarheid van het kleppenmechanisme en de vacuum doos gecontroleerd.
- Sensor die de positie van de kleppen controleerd vervangen.
- Gasklephuis en EGR klephuis gereinigd en beide ingeleerd met de VAS tester (meetwaardeblok 60 en 74 bij menukeuze basisinstelling)
Nu ben ik met de VAS ook verder gaan kijken.
Bij meetwaardenblok 142 vind ik de kleppen waar het om gaat.
Daar zie ik nu de volgende waarde staan: (zie ook bijlage)
100.0%
100.0%
2.680 V
FOUT
Als ik dan de fouten wis en ik trek het vacuum slangetje eraf dan veranderen de waarde:
9.4%
100.0%
2.680 V
ADP Loopt
Als ik de vacuum slang er weer opdoe en ik start de motor gaat de bovenste waarde meteen weer naar 100.0%
Elke keer als ik de storing wis kan ik een stuk rijden zonder lampje, maar de volgende ochtend springt het lampje na een paar honderd meter weer aan.
Ik heb ook nog bij basisinstellingen (groep 142) geprobeerd om deze klep in te leren, er gebeurd dan naar mijn idee niets.
Start ik de motor dan komt er na een paar seconde FOUT te staan op de plaats van ADP Loopt.
Verder veranderd er geen waarde, hij word ook niet aangestuurd.
Zelf vind ik het vreemd dat de waarde van de sensor wel op 100.0% komt maar niet op 0.0%
De laagste waarde die ik heb gezien is 7.4% en als ik dan een beetje help door een klein beetje mee te drukken met een schroevendraaier dan komt hij wel even op 0.0% maar schiet hij weer terug naar 7.4% als ik weer loslaat.
Zelf heb ik niet veel ervaring met de benzine motoren, omdat wij veel VW Bedrijfswagens doen, wat dus 9 van de 10 keer diesel is.
Vandaar hoop ik dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.
Zou het niet iets van een software update kunnen zijn?
Gemeten
Sensor inlaatspruitstuk kleppen vervangen
Stekkers ventiel vacuum vervangen
vacuum slangen vervangen
gasklep en egr klep schoon gemaakt en ingeleerd
Uitgelezen met
VAS
Foutcodes
P1031/17439
Downloads (3)
- img_20160316_165923.jpg
- img_20160316_170211.jpg
- img_20160316_170302.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken