Gepost: 22-03-2011 22:47
iwan
Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel
Lid sinds: 04-09-2008
6387 bijdragen
We hadden een Caddy waarbij de remlichten bleven branden.
Gemeten
Foutgeheugen uitgelezen. In diverse systemen stond een foutcode mbt remlichtschakelaar. Bij deze auto zit de remlichtschakelaar aan de zijkant van de hoofdremcilinder. Ik heb hier aan gemeten, maar kon niet met zekerheid vast stellen dat schakelaar defect was, echter even een nieuwe monteren was even de snelste manier. Helaas hielp dit niet. Stekker los van schakelaar en de remlichten gingen nog niet uit. Na een aantal metingen vond ik het vreemd dat er op de zwart/rode draad 9,6V stond. In schema gekeken en daarin was te zien dat deze draad naar motor ecu, ABS en naar centrale electronica gaat. Als ik ABS los trok, was spanning nog hetzelfde en remlichten niet uit. Dit was ook het geval bij het los halen van de motor ecu. Echter als ik beide los haalde waren de remlichten uit en was de spanning 0V. Toch vreemd, zou toch niet aan beide ecu's kunnen liggen. Toen op zoek naar centrale electronica. Bij het los halen van de stekker zag ik dat de zwart/rode draad was doorgeknipt en was afgeisoleerd??? Nadat ik deze draad weer gesoldeerd had deed alles het weer goed. Auto kwam uit de verkoop, history niet bekend. Dus geen idee waarom dit was gedaan. Printplaten van achterlichten waren wel geoxideerd. Die hadden we dus al vervangen.
In de bijlage zitten wat waardes van een goed werkend systeem. Gemeten op de schakelaar. De 9,6V is toch normaal. Ik begrijp nog niet helemaal hoe de sensor precies werkt. Deze sensor zit niet in het hydraulische circuit, maar op het huis van de HRC. De waardes maken het meten aan deze sesor denk makkelijker om de sensor te controleren, vandaar dat ik dacht dat het wel handig was om deze hier te plaatsen.
Uitgelezen met
Vag-com
Foutcodes
MBT remlichtschakelaar F
Downloads (1)
- remlichtschakelaar-op-hoofdremcilinder.doc
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken