Gepost: 17-05-2011 11:07
Jos80
Diagnosetechnicus / Monteur
Autobedrijf Van De Ven
Universeel
Lid sinds: 16-05-2011
10 bijdragen
Collega's, ik zit met een Caddy die niet van het roken is af te helpen, wat is het geval:
-Soms, met optrekken vanaf laag toerental houdt de motor erg in, begint dan ook te stotteren en er komt dan een gigantische dikke zwarte rook uit de uitlaat. Vanaf 2000 toeren is alles weer ok en schiet de auto er als een nieuwe vandoor. Dit gebeurt zowel bij koude als warme motor.
-Hij start uitstekend, zowel koud als warm.
-Hij heeft geen vermogenstekort als het stotteren/roken zich niet voordoet.
-Hij slaat geen enkele foutcode op.
Hij heeft dit probleem al een 10.000 km, en het lijkt steeds ietsjes erger te worden. Er is in het verleden ooit de tandempomp vervangen ivm olie in de diesel (en waarschijnlijk ook diesel in de olie), maar dit is al minstens een jaar geleden. De caddy is destijds door ons nieuw geleverd aan de klant en er is verder nooit iets aparts mee gedaan (gechipt of zo).
We zijn nu van plan om de compressie nog eens te meten maar daar verwachten we geen afwijking in, en we willen de ECU van de motor eens wisselen met een van een zelfde soort auto.
Gemeten
Gecontroleerd:
-Turbo op werking vacuumdoos en mechaniek inwendig, en lekkage.
-Inlaatspruitstuk en inlaatkanalen gecontroleerd op vervuiling, is niet vervuild.
-Vacuumleidingen en klepjes op aansluiting en werking, alles ok.
-Inlaattraject afgeperst en gecontroleerd op vervuiling, ok.
-Pompverstuivers vervangen en afgesteld, incl. kabelboom, geen verbetering.
-Luchtmassameter vervangen (van een goede auto afgehaald), geen verbetering.
-Uitlaat gecontroleerd op verstopping, die is gewoon open. Probleem doet zich ook voor met losgenomen uitlaat.
-EGR afgedopt, geen verandering.
-Gloeibougies gecontroleerd, ok.
-Nokkenas gecontroleerd, deze was op alle 4 de uitlaatnokken ver ingesleten, tevens was er 1 stoter kapot (een gaatje erin gesleten), nieuwe nokkenas met stoters gemonteerd maar helaas weer geen resultaat. Dit was waarschijnlijk nog een erfenisje van de kapotte tandempomp (diesel in de olie).
-Carterpan er onderuit gehaald om de lagers te controleren, maar geen speling te ontdekken. Motor loopt stationair ook gewoon netjes dus draaiend gedeelte lijkt in orde.
-Inspuitwaardes lijken "normaal", dwz tijdens vrij accelereren wordt er een 35-45 mg ingespoten, dit is gelijk aan een goede vergelijkbare auto.
-correctiewaardes van de verstuivers zitten netjes binnen de +/-3mg marges.
Uitgelezen met
VCDS en Bosch KTS
Foutcodes
geen
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen