Gepost: 03-11-2012 20:47
Autoservice1
Monteur
Autoservice Marknesse
Universeel
Lid sinds: 29-10-2012
2 bijdragen
Een 5 cilinder crafter met 133.000 km heeft als klacht dat de motor zowel koud als warm rookt en loopt niet regelmatig op 5 cilinders. Eerste reactie: er zal wel een verstuiver defect zijn.Deze uitgewisseld met een set nieuwe verstuivers.Dit had geen resultaat.Een lektest uitgevoerd waaruit geen afwijking werd geconstateerd.Na veel wikken en wegen besloten om de cilinderkop te demonteren.Het was in een oogopslag duidelijk: de zuiger van cilinder 3 komt niet boven in de cilinder te staan.Conclusie drijfstang krom kortom de oorzaak is boven water.De rest van de cilinders gemeten verder geen afwijking gevonden.De drijfstang vervangen en de cilinderkop laten reviseren.In de cilinderkop zijn verder geen afwijkingen gevonden.Het geheel weer gemonteerd en de nieuwe verstuivers laten zitten met als gedachte dat de oude verstuivers misschien wel de oorzaak konden zijn van de kromme drijfstang (cilinder 3 volgelopen met brandstof met gevolg een soort waterslag ? ) De motor starten en mooi regelmatig draaien !!
Maar na een seconde of dertig gaat hij weer op vier cilinders staan draaien met als verschil dat de enorme rook ontwikkeling niet meer aanwezig is.Het valt op dat tijdens het draaien hij in de uitlaat staat te ploffen.Als de motor weer een paar uur heeft stil gestaan loopt hij weer keurig op 5 cilinder maar na ongeveer 30 sec begind hij weer op 4 cilnders te draaien. Na een gesprek met de klant kwamen er een paar dingen aan het licht.
De motor heeft een EOBD tuning gehad en het roetfilter is verwijderd en de belangrijkste info die werd gegeven, dat de auto tijdens wateroverlast in het water heeft gereden tot op de hoogte van de koplampen. Dit was overigens wel een maand of drie geleden en al die tijd geen klachten gehad. Maar aangezien de computer stijf achter de linkerkoplamp licht deze toch maar even opengemaakt en gekeken op oxidatie (niets te zien)toch maar een gebruikte computer met het standaard programma geprobeerd (geen resultaat) Via de testkast de correctiewarde van de verstuivers bekeken met als resultaat dat als de motor netjes draait.De waarde op ongeveer 0 zit als de motor klachten krijgt zit deze waarde van cilinder 2 op het getal 3 en cilinder 3 op het getal - 3 !! De vraag is waarom gaat hij enorm compenseren? Uiteindelijk gedacht mischien dat de hydr klepstoter van de cilinder drie wel beschadigt is kortom de klepstoters allemaal vervangen.
Wederom zonder gewenst resultaat !!! We zijn nu aan het bedenken om de vertuivers van cilinder te wisselen en te kijken of de correctiewaarde mee verplaatst. Wie o wie heeft de gouden tip of nog een ander idee?
P.S De verstuivers zijn ruil verstuivers deze komen bij Buchlie vandaan. Ze zijn niet ingeleerd wat naar ons idee niet de oorzaak kan zijn van het draaien op 4 cilinders
Gemeten
zie beschrijving
Uitgelezen met
Texa
Foutcodes
geen
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken