juiste olie versnellingbak

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Golf
Type
Golf IV
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006
Brandstof
Benzine
Reacties
4
Bekeken
10406
Gepost: 14-05-2013 20:01
Professional

peterslot

Directeur / eigenaar
abc auto`s
Universeel

Lid sinds: 01-12-2008
3464 bijdragen

ging er bijna de mist mee in met de juiste olie en wilde dit ff met jullie delen !

hopelijk hebben jullie er wat aan !!!!!11

 

Snel schakelen met Valvoline
Soms staat de monteur met de handen in het haar: wat is nu de juiste olie voor een versnellingsbak of differentieel? Check de Olieadviseur op valvoline.nl.

 


Het is een herkenbaar beeld in elke werkplaats: er staat een auto op de brug waarvan de olie van de versnellingsbak of het differentieel vervangen moet worden. Maar wat is nu het juiste smeermiddel? Het hedendaagse oerwoud aan olievoorschriften maakt het er niet eenvoudiger op om de juiste olie te vinden. Toch hoeft dit geen probleem te zijn als men enkele basisprincipes kent. Valvoline en mijngrossier.nl geven wat tips waaraan een goede transmissieolie te herkennen is. Bovendien biedt de Olieadviseur op valvoline.nl uitkomst. Gewoon het kenteken intoetsen en een overzicht met alle smeermiddelen verschijnt automatisch.
Samenstelling
Het verschil tussen transmissieoliën schuilt in de samenstelling van het smeermiddel. Een transmissieolie volgens de API-specificatie GL-4 (American Petroleum Institute) wordt doorgaans aanbevolen voor een handgeschakelde versnellingsbak, terwijl een olie volgens API GL-5 doorgaans wordt toegepast voor een differentieel. De dikte van de olie wordt aangegeven door het SAE-getal (Society of Automotive Engineers), zoals 80W-90, 75W-90 en soms zelfs 75W-140.
Zink
Het verschil tussen een GL-4 en een GL-5-olie zit vooral in de hoeveelheid zink in het product. Zink wordt gebruikt als een zogenaamd EP-additief (Extreme Pressure) en heeft tot doel twee langs elkaar glijdende metaaloppervlakken gescheiden te houden. Een GL-5-olie bevat tweemaal zo veel zink als een GL-4-olie en wordt daarom veel gebruikt in een omgeving met hoge druk, zoals in een vooras- en achterasdifferentieel. Zink heeft echter een vervelende eigenschap: het reageert agressief op brons en koper. Dit kan funest zijn voor de synchromeshringen van een versnellingsbak. Het is daarom af te raden om voor een versnellingsbak een GL-5-olie te gebruiken, tenzij de fabrikant van de versnellingsbak het gebruik hiervan toestaat.
Total Drive Line oliën
Om op dit punt fouten en vergissingen in de werkplaats te voorkomen, heeft de olie-industrie uitvoerig onderzoek gedaan en zogenoemde Total Drive Line oliën geïntroduceerd. Deze TDL-oliën voldoen doorgaans aan de API-specificaties GL-3, GL-4 en GL-5. Het bij deze oliën gebruikte additievenpakket is niet agressief voor brons, koper en andere materialen die in versnellingsbakken en differentiëlen worden gebruikt. Het voordeel van TDL-oliën is tweeledig: vergissingen door verkeerd gebruik zijn grotendeels uitgesloten en de meer universele toepassing vergt minder opslagcapaciteit bij het autobedrijf.
Valvoline SynPower Gear Oil TDLSAE 75W-90
Een bekende Total Drive Line olie die geschikt is voor een zeer brede range versnellingsbakken en differentiëlen is Valvoline SynPower Gear Oil TDL SAE 75W-90. Deze synthetische olie heeft een zeer lange levensduur en reageert uitstekend bij zowel zeer warme als zeer koude omstandigheden. Dankzij de unieke samenstelling zal de SAE 75W-90-olie zijn vloeibaarheid zelfs onder de meest extreme omstandigheden behouden, waarmee dus te allen tijde een goede smering gegarandeerd is.
Automaten smeren
ATF’s (Automatic Transmission Fluids) zijn smeermiddelen die zeer moeilijk te ontwikkelen en te fabriceren zijn. Het evenwicht tussen te weinig of te veel wrijving is moeilijk te bereiken, net zoals de handhaving over een temperatuurgebied van -40°C tot 170°C. Dit vereist bijzondere basisoliën. Daar komt nog bij dat de koppelingen met een statische en een dynamische wrijvingscoëfficiënt werken. Dat vraagt om een bijzonder additievenpakket. Een automatische transmissievloeistof is altijd afgestemd op het frictiemateriaal van de rembanden die in de desbetreffende automaat wordt gebruikt. Er zijn specificaties zoals Dexron lID, Dexron III, Mercon, Mercon V, ATF+3, TES 295 en nog vele anderen. Bij toepassing van deze producten is een vergissing snel gemaakt. Valvoline biedt ook voor automatische transmissies een uitstekende oplossing: MaxLife ATF.
Valvoline MaxLife ATF
Valvoline MaxLife ATF voldoet aan een zeer groot aantal ATF-specificaties, waardoor bij gebruik in de praktijk vergissingen nagenoeg uitgesloten zijn. Wanneer de verkeerde automatische versnellingsbakolie gebruikt wordt, kan namelijk het verschijnsel ‘stick-slip’ optreden. Dit resulteert in een onaangename trilling bij het afremmen. MaxLife ATF voorkomt deze problemen en heeft bovendien de eigenschap om lekkage van de automaat te voorkomen. Het Valvoline-product heeft een uniek, gepatenteerd additievensysteem dat onder meer keerringen soepel houdt en voorkomt dat deze bij oudere transmissies gaan krimpen of scheuren.

 

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen