Gepost: 08-07-2018 11:15
Matronix
Diagnosetechnicus
HSM Autoservice
Lid sinds: 04-05-2014
3820 bijdragen
Auto wil niet starten, door een handelaar gekocht en rijdend opgehaald, daarna startproblemen.
slaat aan en weer af, traditioneel startonderbreker symptoom.
Uitgelezen; code 17978 - Motorregelapparaat geblokkeerd met P1570 - 35-00
geen storingen in instrumentenpaneel, wel in ABS, gewist en voor zekerheid zelfs even abs stekker losgekoppeld, dat was niet van invloed
vcds status in 17 - instrumentenpaneel
022 - engine start permitted = yes
022 - ecu responding = no <--- (!!!)
022 - key condition = yes
022 - number of keys adapted = 2 (beiden getest allicht)
023 - variable code matched = yes
023 - transponder status locked = no <---- (!? beide sleutels, lijkt(!) niet van invloed op starten???)
023 - fixed code authorised = yes
023 - immobiliser status = n/a <--- deze info heeft dit systeem niet, lijkt(!) niet van invloed
gezien in kanaal 023 de fixed code geautoriseerd is en de het lampje op de dash dan ook uit gaat (start onderbreker) lijkt het verhaal mij toe te spitsen op de communicatie vanaf ECU en zijn ring, etc. allemaal buiten beeld
Normaal meet ik o.a. even snel een 5v. circuit en 12v. op bijv. LMM bij contact aan. 5v. ok, voeding (1?) en massa's (2) op ecu's ook. 12v. uit circuit o.a. LMM schakelt in en weer uit na op contact, door weer uitschakelen start relais. Had eerst systeem niet goed gezien en daardoor tijd verknoeid deze 12v. na te jagen. Er brandt geen lampje van ECU op de dash bij op contact (maar kan zo niet zien of deze afgeplakt is, dan zou mij niet verbazen, of defect, of niet bestaand, staat ook niet in schema instrumenten paneel).
Na al deze info (en een scan van het systeem) de feitelijke vraag: is de communicatie tussen ECU en Instrumentenpaneel rechtstreeks of via de CAN lijn. Heb CAN op scope staan en lijkt wel goed, de 2 rechtstreekse lijnen op ECU gemeten en daar tref ik korte comms op 1 kanaal maar op de ander eigenlijk niks aan comms, alleen wat spanningverschil bij aan/uit zetten (zal nog eens meten met draden doorgeknipt, om te zien of we van beide zijden comms krijgen of draadbreuk wellicht). Ik ken het systeem niet goed genoeg om zeker te zijn of de comms voor startblokkering via k lijn loopt of canbus, beiden tussen ecu en instr.paneel aanwezig volgens schema) en wat ik moet zien op die beide lijnen.
Gemeten
5v. circuit
massa's (had soms 0,2 v. op massa's, maar na extra massa netjes schoon en geen invloed)
12v. diversen
zekeringen allicht
voeding op ecu
uitlezen immo waarden
canbus
Uitgelezen met
VCDS
Foutcodes
P1570 35-00
Downloads (1)
- scan-20180702-1948-241560km.txt
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken