Gepost: 23-03-2020 11:11
HENKJCS
Diagnosetechnicus
JCS Service
Universeel
Lid sinds: 07-10-2015
172 bijdragen
Motor slaat stationair, en tot ongeveer 1500tpm, over op cilinder 3 (dit is met een stilstaande auto, tijdens rijden merk je niks). Hij geeft geen foutcode maar we zien het aan de overslag teller en we voelen het aan de auto. Ook ploft hij uit de uitlaat en er komt veel vocht vrij uit de uitlaat. Hij slaat niet constant over er zit een soort ritme in.
De auto is ingeruild bij onze verkoop afdeling en liep toen bijna niet (geen vermogen) met onderstaande foutcodes: P000A Nokkenaspositieregelaar (rij 1 inlaat) trage reactie.
P0328 Klopsensor 1 (G61) signaal te hoog - onregelmatig.
P0016 Rij 1 CMP-Sensor (G40)/ motortoerentalsensor (G28) onjuiste correlatie - onregelmatig.
P0341 Nokkenaspositiesensor (G40) onwaarschijnlijk signaal - onregelmatig.
Na het zien van deze foutcodes hebben we de timing gecontroleerd en deze stond inderdaad verkeerd. Tijdens het vervangen van de ketting hebben de nokkenas versteller los genomen en daar ontbrak een onderdeel. Het hulsje, die zorgt voor de juiste stroming van de olie naar en van de versteller, tussen de inlaatnokkenas en de inlaatversteller. Wij vonden het vreemd dat deze bewust is weg gehaald of vergeten. Omdat we alles in onze handen hadden hebben we de nokkenasversteller ook mee vervangen. Zo ver wij konden zien was deze in orde maar we hebben het risico niet genomen.
Foutcodes kwamen niet meer terug en de auto rijd weer prima met voldoende vermogen. Helaas staat de auto te ploffen stationair. Overslag teller geeft overslag cilinder 3 aan. Overslagteller springt soms weer op 0 als het ploffen even weg is of minder wordt.
Onderstaande gedaan: bobine en bougies (bougies zijn van NGK PZFR6R en de elektrode afstand is goed) van cilinder gewisseld. Injectoren ultrasoon gereinigd en van cilinder gewisseld en de inlaatkleppen gereinigd. Aansturing bobine en injector gecontroleerd met de oscilloscope. We hebben compressie gemeten op alle cilinders. cil1 11bar cil2 10 bar cil3 11bar en cil4 10bar. Ook hebben we een cilinder lektest gedaan deze is ook goed. Brandstofdruk is in orde en voor de zekerheid 98 getankt en het brandstoffilter vervangen. Dit allemaal heeft geen effect.
Fuel-trim korte termijn is goed, lange termijn plijft op -9.2 staan?
Gemeten
Zie bovenstaande.
Uitgelezen met
Snap-On
Foutcodes
geen foutcodes meer.
Bijgewerkt door HENKJCS op 23-03-2020 11:13
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen