startproblemen vw lt 35 1998 tdi 103Pk

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
LT
Type
LT
Uitvoering
-
Bouwjaar
1998
Brandstof
Diesel
Reacties
4
Bekeken
3071
Gepost: 16-07-2009 17:50
Professional

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
Hallo ,

een vw lt 35 van 1998 met de 103PK TDI-motor startte steeds perfect , maar kreeg een slechte krukaspolie ( dus vooraan op de krukas , de polie waarover de multiriem loopt , die met die rubber in ) .

Tijdens deze vervanging ( niet originele doch nieuwe polie ) werd vooraan meteen een nieuw distributieset geplaatst .

Aan de riem van de brandstofpomp ( achteraan ) werd niet geraakt ... wel werd de vergrendelingsbout voor de brandstofpomp gebruikt om de pomp ( en ook de met de door achterste getande riem gekoppelde nokkenas ) op zijn plaats te houden ( tussenplaatje even uitgehaald en pompas vergrendeld ) .

Nu start deze bijna altijd zeer slecht ( warm / koud ) en zelfs een maal helemaal niet meer ( eenmaal startte hij onmiddellijk , werd toen onmiddellijk terug stilgelegd om opnieuw te proberen maar ging toen niet meer aan ... ) : de motor geeft bij startpogingen de indruk dat hij omiddellijk wil aanslaan maar valt steeds terug uit , en als hij dan toch eenmaal gestart is en tijdens de startpogingen komt er een danige wolk van onverbrande brandstof uit de uitlaat

Spanning naar voorste gloeier heb ik getest

eenmaal gestart loot de motor goed maar niet de eerste 3-5 seconden ( geeft indruk van lucht in de leiding of zoiets ... sputtert een beetje )

Mijn inziens kan er met de timing toch niets mis zijn daar het merkteken van de pomppolie met deze op het pomphuis overeenkomt , terwijl het merkteken van het vliegwiel ook overeenkomt met de pijl in het controlegat , en omdat de pomp en diens riem niet is losgeweest ?

Aan het rubberen ringetje hetgeen op de bout zit om de pomp te vergrendelen is ook geen beschadiging te merke , zodat ik verondersteldat hier geen lucht langs binnenkomt

De wagen rijdt goed , maar er is wel de indruk dat hij iets minder snel is en dat de topsnelheid van 130 km/h nu slechts 120 km/h is .

Wie weet raad ?

Dank bij voorbaat !

Groeten

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen