Storing na 30 min rijden bokken en automaat doet raar

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Lupo
Type
Lupo
Uitvoering
-
Bouwjaar
2000
Brandstof
Benzine
Reacties
1
Bekeken
628
Gepost: 17-06-2020 16:54
Professional

bcspeters


Universeel

Lid sinds: 25-07-2016
60 bijdragen

Goedemiddag,

Hopelijk weet iemand hier een oplossing voor. Sporadisch na +/- 30 min rijden gaat de auto bokken en gaat de automaat terugschakelen naar de 3e versnelling.

Storingen die zijn uitgelezen

01312

 

foutcode:  01312     hex: 520

  Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nlDatabus aandrijving

duDatenbus Antrieb

enPowertrain Data Bus

Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Geen signaal / geen communicatie    ?    (No Signal / No Communication)
Defect    ?    (Defective)
Foutief    ?    (Faulty)
Check foutcode(s)    ?    (Check DTC Memory)

 

Mogelijke verschijnselen:

Mogelijke oorzaken:

  • Bedrading en/of aansluitingen defect
  • Een Regelmodule in het comfort systeem ondersteunt geen CAN
  • Een Regelmodule in het comfort systeem is niet correct geïnstalleerd
  • Tijdens een aanpassing (Adaptation-10) van het instrumenten cluster was een Regelmodule welke CAN ondersteund niet correct aangepast

Mogelijke oplossingen:

  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Vervang de Regelmodule door een exemplaar welke CAN ondersteunt
  • Pas de Regelmodule op de juiste wijze aan (Adaptation-10)

01314

 

foutcode:  01314     hex: 522

  Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nlRegelmodule Motor

duMotorsteuergerät

enEngine Control Module

Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Geen communicatie    ?    (No Communication)
Geen signaal / communicatie    ?    (No Signal / Communication)
Onwaarschijnlijk signaal    ?    (Implausible Signal)
Check foutcode(s)    ?    (Check DTC Memory)

 

Mogelijke verschijnselen:

Mogelijke oorzaken:

  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Kortdurende communicatie-storing (bv. een hik in de voedingsspanning)
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule Motor (ECU) defect
  • Er zijn foutcodes opgeslagen in de Regelmodule Motor
  • Vocht in de Regelmodule
  • Relais 109 defect
  • Er is een Regelmodule gemonteerd die CAN niet ondersteund
  • Regelmodule Motor recent geflashd of anderszins aangepast
  • Regelmodule Motor defect

Mogelijke oplossingen:

  • Negen van de tien keer is de oorzaak eenvoudig: de spanning is laag geweest, of de ECUu is er uit geweest. Oplossing: foutcode wissen
  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check communicatie m.b.v. meetwaardeblokken, meestal staat in 125+ de communicatiestatus
  • Check bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule
  • Haal de Regelmodule er uit, maak schoon en droog
  • Monteer een Regelmodule die wel CAN ondersteund
  • Check / vervang Relais 109
  • Is de Motor Regelmodule (ECU) er recent uitgeweest (bv. voor een chip): haal de ECU er opnieuw uit en maak alle connectoren schoon en droog
  • Check / vervang Regelmodule

Extra info:

  • Als deze foutcode sporadisch verschijnt en er is geen functiebeperking vast te stellen, dan kan de foutcode worden gewist. Het is wel verstandig de auto over een tijdje weer uit te lezen
  • Tim_vr6:  maak je niet druk over deze foutcode. Deze had ik ook na het chippen erin staan, komt waarschijnlijk doordat de ECU uit de auto is geweest. Ik heb die foutcode nog een keer erin gehad, dit was nadat de koppeling een modificatie had ondergaan, toen is de accu eraf geweest wat deze foutcode opleverde
  • Relais 109, bron Henk-Jan:  vanmiddag mijn auto even verzet om makkelijk gereedschap in te kunnen laden (heeft ongeveer 2 minuten gelopen). 10 minuten later wil ik wegrijden, ik start hem en niets! Eerst valt mij op dat het voorgloei lampje niet oplicht, daana doet de startmotor het prima alleen de auto slaat niet aan. Diverse keren geprobeerd en voor de zekerheid de powerbox verwijderd, niets. Laptop uit de kofferbak gepakt en met VAG-COM de volgende fout uitgelezen: Address 17: 01314 - Engine Control Module, 49-10 - No Communications - Intermittent; Address 19: 01314 - Engine Control Module, 49-10 - No Communications - Intermittent. Daarna nog een keer geprobeerd, en jawel starten en lopen. Nou ik ben er uit. De dag erna weer hetzelfde probleem, de auto had de hele dag in de brandende zon gestaan en wilde weer niet aanslaan. Nu had ik een paar topics gevonden over relais 109 in combinatie met warm weer. Dus ter plekke weer fouten uitgelezen en weer dezelfde fouten in Module 17 en 19. Ter plekke relais 109 gedemonteerd, en ja hoor deze bevatte twee zeer slechte solderingen (binnenin op het printplaatje). Solderingen schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd en viola starten als vanouds. Ik heb voor de zekerheid en ter lering en vermaak van anderen (en mijzelf) nog even relais 109 een keer verwijderd nadat ik de fouten had gereset, en wat blijkt. De bovenstaande fouten kwamen weer terug. Dus mijn conclusie van het hele verhaal is dat foutcode 01314 op module 17 en 19 wel eens een defect relais 109 zou kunnen betekenen

Check aanwezige foutcodes    ?    (Check DTC memory)

 

Mogelijke verschijnselen:

Mogelijke oorzaken:

  • Er zijn foutcodes opgeslagen in de Regelmodule 01 (Motor)
  • Laadkabel van de dynamo naar de startmotor heeft onderbrekingen
  • Laadkabel van de dynamo naar de accu heeft onderbrekingen

Mogelijke oplossingen:

  • Check / wis de foutcodes in de Regelmodule Motor
  • Check laadkabel van de dynamo naar de startmotor op onderbrekingen en aansluitingen
  • Check laadkabel van de dynamo naar de accu op onderbrekingen en aansluitingen

Extra info:

  • Er kan in de Regelmodule Motor een foutcode staan die de functionaliteit van een andere Regelmodule beïnvloedt. Als je de foutcode in de Regelmodule Motor wilt wissen zul je eerst het probleem in de andere Regelmodule moeten oplossen
  • Het ASR lampje gaat (enige tijd na de start) branden. Het ABS-systeem en het ASR-systeem gecheckt en die werken zoals het hoort.
       1. als de laadkabel van de Dynamo (B+) naar de startmotor loopt, zit de onderbreking in deze kabel;
       2. als de laadkabel van de Dynamo (B+) rechtsreeks naar de accu loopt, zit de onderbreking in deze kabel.
    Bron
    Vooral sensoren die 'real time' informatie leveren aan de ECU (denk aan ABS, ASR, mogelijk ook eventueel de benzine pomp etc.), kunnen negatief beïnvloed worden door grote kortstondige spanningswisselingen (van 0 Volt naar 14.4 Volt). Dus dat het ASR lampje in deze situatie ten onrechte gaat branden is wel verklaarbaar.
    Niet uitgesloten kan worden dat bij sommige auto's (VAG) mogelijk een ander lampje ten onrechte gaat branden.

 

Beiden storingen duiden op een communicatie proleem, hierdoor ook waarschijnlijk het raar reageren van de automaat.

motorregelapparaat zit alleen een storing over de startblokkering in.

Heeft iemand dit al meegemaakt en kan mij helpen met de oplossing

met vriendelijke groet

Uitgelezen met

bosch kts

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken