Goedemorgen,
Momenteel zitten we met een zwaar geval. Het voertuig is tijdens het rijden stilgevallen en we krijgen de wagen niet meer gestart. We zijn het voertuig gaan depanneren.
Het eerste wat we gecontroleerd hebben is of hij nog brandstof krijgt, dit krijgt hij. Ook hebben we de start raildruk gecontroleerd, deze gaat ook mooi op naar +- 330 bar.
We hebben de distributietiming gecontroleerd deze was in orde
Nokkenas en krukas in de meetwaarde blokken gecontroleerd deze werken ook beide. Ik weet nu niet of het normaal is dat nokkenas en krukas bij de meetwaarde blokken het zelfde toerental draaien.
Het voertuig had spanningsfouten in het regelapparaat zitten op de NOX sensoren, (mogelijks ook omdat de accu ver was leeg gestart) dus we hebben het foutgeheugen eens gewist en gekeken wat tijdens het starten terug kwam.
In het begin kwamen er geen fouten terug. Ik ben toen van tester gewisseld van VCDS naar een (offline) ODIS. Hier kwam de fout “P056200 voedingsspanning te laag” te voorschijn. Hier op ben ik de zekeringen SB 9 (5a), SB35 (5a), SB20(5a) gaan controleren deze waren in orde.
Ook heb ik hier de spanning opgemeten hier kwam gewoon accu spanning op. Hierna heb ik de stekker van het regelapparaat losgetrokken en ben ik beginnen te meten op T94/92 hier kwam ook 12 volt op. Het regelapparaat terug ingestoken en ben ik op T94/3 T94/5 T94/6 een spanningsmeeting gedaan. Dit was oké. Tevens heb ik op T94/1 T94/2 T94/4 een weerstandsmeeting gedaan naar de accu massa toe dit was met zo goed als geen weerstand ook in orde.
Om uit te sluiten dat het geen slechte kabel was heb ik de bewuste pennen ook gecontroleerd door er een lampje op te laten branden dit was ook allemaal in orde (spanning massa op het regelapparaat).
De werking van relais J329 (relais voor voedingsspanning contact 15) heb ik ook gecontroleerd, zowel spanningsmeeting en als onder belasting dit is ook in orde.
In de meetwaardeblokken van de motor hebben we zowel accu spanning kunnen aflezen, als spanning na contact 15 , en contact 30 deze lagen allemaal rond de 13 volt met zo goed als geen verschil (met de lader aangesloten)
Ik heb ook met interactief storing zoeken gewerkt, het hele test schema afgewerkt, hier krijg ik ook geen pas klaar antwoord. “volgens uw waarnemingen is de bekabeling in orde” einde test
Het voertuig is uitgerust met een ad blue systeem, roetfilter en NOX sensoren. Vorig jaar heeft de wagen een opmerking gekregen op de keuring dat de wagen meer als een miljoen deeltjes uit stootte, hierbij hebben we in samenspraak met de klant besloten om voor de keuring de roetfilter te herstellen (om de kosten te drukken).
Kort daarna is de motorlamp aangegaan omdat de NOX kat niet voldoende functioneerde, hierbij kwam het volgende probleem dat de NOX kat niet apart vervangen kan worden dus zou een nieuwe roetfilter moeten komen. Ook hier hebben we in samenspraak met de klant de nieuwste software voor de motor er op gezet, en de foutmelding van de laatste NOX sensor laten uitschrijven. Hierbij functioneert nog het complete ad blue systeem alleen met de waarden die de laatste nox sensor doorstuurt word geen rekening meer mee gehouden.
We hebben ook het motorregelapparaat terug geflasht naar een fabriekssoftware ouder, ook dit gaf geen oplossing
Ook hebben we de voltages aan de verstuivers met de scope gemeten hier kregen we geen aansturing. Wij gingen vanaf dit punt uit dat het regelapparaat defect was.
Ik heb hiervoor vorige week ook naar een helpdesk gebeld, ik had toen al een vermoeden dat het regelapparaat defect kon zijn, hij bevestigde na mijn uitleg dat het regelapparaat wel eens defect kon zijn. En door het te manipuleren door met een schroevendraaier er op te tikken het misschien wel eens kon helpen. Dit hielp ook niet.
Nu hebben we een nieuw (2dehands getest) regelapparaat gezorgd, met de juiste stuk en index nummers, op het oud regelapparaat de nieuwste fabriekssoftware gezet en deze laten klonen. Dit was allemaal geslaagd.
We steken het nieuwe regelapparaat in en hij doet nog steeds het zelfde. Startmotor draait rond maar slaat niet aan.
Ook weer direct de zelfde foutcode.
Mijn vermoeden is nu dat ergens een onderdeel wat gestuurd word vanuit het motorregelapparaat zo veel stroom vraagt dat hij de injectoren niet aanstuurt.
Gasklep, injectoren , en egr klep heb ik al eens uitgetrokken de fout blijft er in staan. Hebben jullie nog een idee waar ik verder kan zoeken? Kan het het gloeirelais zijn of eens van de NOX sensoren die zoveel stroom nemen?
Ik heb een GYSflash 100.12HF als ik het contact opzet bij die wagen begint die te piepen omdat hij zoveel stroom vraagt. Dit is normaal bij zo een type wagen niet snel dat dit gebeurd.
In andere stuurdozen zitten geen storingen.
Gemeten
Motorregelapparaat, raildruk, verstuivers, gasklep
Uitgelezen met
ODIS VCDS BOSCH KTS590
Foutcodes
P056200 voedingspanning te laag statisch