Gevolgschade aan distributie na aanrijding

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Passat
Type
Passat VI
Uitvoering
-
Bouwjaar
2007/5
Brandstof
Diesel
Reacties
17
Bekeken
1111
Gepost: 01-11-2016 14:42
Professional

FrankBolsenbroek

Expert-Taxateur
Bolsenbroek & Partners B.V.
Anders/Overig

Lid sinds: 01-11-2016
4 bijdragen

500 km na de reparatie van een frontschade, waarbij de met DSG uitgeruste Passat abrubt tot stilstand is gekomen, strandt de auto met distributieschade. 60.000 km daarvoor heeft de garage de distributieriem, waterpomp en spanrollen vervangen. Nader onderzoek doet concluderen dat de riem en de rollen in goede conditie zijn. Echter: het tapeind waar de spanrol mee aan het blok is gemonteerd is afgebroken. De garage betoogd "gevolgschade" om de volgende reden: Door het abrupt afremmen op de motor (zonder gebruik v.h. remsysteem), waarbij de Megatronic de aandrijving niet vrij schakelt, ontstaat een enorme "tegenkracht" op de motor die vervolgens afremt. De riemspanner zou daardoor "de verkeerde kant" op worden geduwd. Dit zou een te grote "afschuifspanning" veroorzaken die zicht ook aftekent op het breukvlak van het tapeind. 

Het is een theorie die wellicht wat ver gezocht is of misschien toch niet? Uiteraard zou verzekerde gebaat zijn bij een deugdelijke bevestiging met motivering dat het meer dan waarschijnlijk is dat dit inderdaad gevolgschade is. De verzekeringsmaatschappij wijst de gevolgschade af. Wie kan deze theorie bevestigen of ontkrachten met een goede motivering?

Ik zet een Taart op een deugdelijke bevestigende theorie! :-) 

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken