Luchtmassameter merk probleem?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Passat
Type
Passat V
Uitvoering
-
Bouwjaar
2002/5
Brandstof
Benzine
Reacties
14
Bekeken
2139
Gepost: 26-11-2015 14:52
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3826 bijdragen

Heb hier een VW PASSSAT 1.8 turbo 20v staan, motorcode AWT, 110kw, benzine.

Auto kwam binnen met melding "verbruikt verschrikkelijk veel benzine". Code 17544 bank1, mixture too lean (additive). Trims in de plus belast (25%). Situatie dus bevestigd, verbruik is hoog.

Luchtmassawaarden leken laag, meter uitgenomen en bekeken, zwaar geoxideerd. Conclusie was dat deze in ieder geval vervangen moest worden. Andere besteld en geplaatst. Auto wou niet tot nauwelijks starten, na door proberen een stukje herleren volbrach vanuit ECU en motor liep. Op toeren ook wat laten inleren en daarna testrit gemaakt. Zwaar arme positie belast, stationair wel onder 10%. Wederom 25% op toeren m.b.t. regeling

Luchtmassameter los genomen en start feilloos, rijdt goed en waarden leren nu wel in naar getallen welke binnen de marge van de 10% vallen. Auto lekt olie en nog wel wat dingetjes dus trims liggen wel iets buiten de 0% maar idle -6,4 en partial load +6,7 en verbeterden nog steeds na langere rit met diverse belastingen. Turbodruk prima binnen waarden, trekt als een beer (brandstof lijkt dan ook absoluut geen probleem). Mechanisch lijkt er niks mis dus, want anders zou de trim en lambda waarden (nu ook goed) wel afwijken (die interesseren zich niet voor een los genomen LMM, er worden nu standaard waarden gebruikt)

Waarden LMM op de scope gezet en dit is wat lastig. Sluit je hem aan, start de auto praktisch niet, sluit je hem lopend aan valt de auto uit maar tref je even 10v. op de signaaldraad voor uitval. Op dat moment ook vreemde meting signaal als je auto op contact zet.
Bij niet willen starten blijven massa, referentie en voeding (laatste pas beschikbaar bij starten) goed en er is wel een signaal bij de LMM zelf. Wanneer, na veel proberen, de auto (met horten en stoten) wel lopend te krijgen is, lijkt het LMM signaal wat onder de waarden te vallen (1,02 - 1,10v. stationair, maar meet 1.75-1.89g/sec op diverse testkasten, referentie is 2.0-2.45) stationair. Op toeren slecht te zien (fluctueert te veel op de kast).
Na stabiliseren door trim aanpassing stationair wel een stabiele meetwaarde en een snap geeft een max van 3.89v., wat denk ik alsnog wat te laag ligt. Enkel goed gas houden geeft een opvolgende opwaartse lijn naar de 4,64v. Wanneer je tot bijna 6000 toeren doortrapt maar de eerste piek raakt ook nu niet de 4 volt. Alle metingen van signaal zijn uitgevoerd en vergeleken bij sensor en ECU aansluiting.

Ben bekend met feit dat er een partial load en idle meting is i.p.v. long en short term.

notitie: de EVAP klep in de cannister 'ratelt' soms en dit stopt bij losnemen EVAP solenoid, maar dit geeft geen wijziging in trims en hoewel voeding van zelfde lijn als de LMM, kan ik bij losgenomen EVAP ook niet starten terwijl dan voeding allicht stabiel blijft.

vraag: de gemonteerde LMM is niet een originele versie (geen Bosch), hoorde net dat het een VDO is, had ik nog nooit van gehoord. Ondanks de metingen dat hij redelijk goed lijkt (!) te functioneren, zou dit alsnog een probleem als beschreven kunnen veroorzaken?

update: heb voor zekerheid al een Bosch LMM besteld, maar zou nog altijd graag willen weten of er kennis / ervaring is dat (ondanks redelijk goede meetwaarden) er dergelijke problemen ontstaan.

Gemeten

LMM voeding, massa, referentie, signaal (ook aan ECU) – stationair en met snap en doortrekken EVAP aansturing ivm geluid en idd wat vreemd beeld, verstoort voeding LMM echter niet en lambda reageert niet ten tijde van geluid. KNOCK waarden, bij losgenomen LMM geen problemen GASKLEP opnieuw ingeleerd voor zekerheid LEERWAARDEN gereset en testritten gemaakt voor herleren LAMBDA regeling gecontroleerd door vacuum lek en toevoegen brandstof bron KAT functie – regeling 2e sonde, waarde licht rijk en reageert goed op tests Boost pressure – gespecificeerd en werkelijk stemmen af Gasklep positie – waarde is correct LMM waarde – bij slecht lopen 1,75 g/s, specificatie is 2,0-4,5 Engine load – 10,5% bij slecht lopen, specificatie 12,75% minimaal

Uitgelezen met

VCDS en MaxiSys908 Pro

Foutcodes

17536 bank1 mixture adaption (mult) too lean

Downloads (2)

  • passat--ecu-snap1.bmp
  • passat-ecu-snap-tot-6000rpm.bmp


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen