Gepost: 13-04-2014 14:55
Lid sinds: 22-11-2007
121 bijdragen
Beste techneuten,
Ik heb een VW Passat staan van 2005 waarvan de turbodruk regeling van slag lijkt te zijn. Bijgevoegd heb ik een run gemaakt met VAG-COM waarmee het motortoerental, actuele - , gewenste turbodruk & turbodruk PWM klep zijn gelogd. Duidelijk is te zien dat de actuele turbodruk veel te hoog is dan de gewenste. Deze druk loopt op tot 2601mbar. De 2601mbar is een limiet van het diagnose protocol voor (turbo)druk en dit kan in werkelijkheid veel hoger zijn.
Mijn eerste vermoeden was dat de variabele geometrie stroef beweegde of vast stond. Omdat je niet makkelijk bij de turbo kom om hem er even af te halen heb ik Forté turbo cleaner aan de tank toegevoegd (auto heeft geen DPF). Dit mocht niets uitmaken.
Uiteindelijk na een week de onderplaat van de auto vandaan gehaald en met de hand geprobeerd de actuator van de turbo op en neer te bewegen (later met vacuumpompje) deze bewoog heel soepel. Toen met draaiende motor gekeken of hij tegen de aanslag werd getrokken bij stationair en bij deellast-gas los laten helemaal open ging. Nog gekeken of de "0"positie tijdens het gas los laten overeenkomt met de positie als het vacuumslangetje verwijderd was. Deze kwamen keurig overeen. De V/G (variabele geometrie) binnen de turbo stond dus niet vast.
Maar de turbodruk blijft wel te hoog. Alle vacuumslangen gecontroleerd. Er komt meer dan -600mbar vacuum op de aansluiting van de turbo wat in orde moet zijn. Alle slangen doorgeblazen, alles OK.
Toen nog gereden zonder vacuumslang op de turbo actuator. De druk komt niet hoger dan 1300mbar (1000mbar omgeving). Hiermee werd bevestigd dat de het V/G mechanisme niet vast stond.
Nu heeft deze auto een grote kast waar 6 slangen gezamelijk opkomen, deze zit gemonteerd op het schutbord bij de bestuurderszijde.
Willekeurige nummering van de slangen:
1.Vacuum, 2. retourslang naar de inlaat/voor de turbo, 3.EGR klep, 4.Vermoed accumulator zwarte bol naast de EGR klep, 5. Een vacuum klep voor de EGR koeler en 6. Aansluiting voor de turbo actuator.
Ik vermoed dat deze kast die dus, EGR, turbo en EGR koeler klep regelt defect is. Weet iemand of dit mogelijk is/ veel voorkomt? (Ik heb de voedingen (spanning) nog niet gecontroleerd).
Wat zijn jullie aanbevelingen als je dit leest?
Groetjes,
Tom
Gemeten
VAGCOM - RPM,desired, actual boost pressure, N75 valve
Uitgelezen met
VAGCOM
Foutcodes
P0234 - 16618 Boost pressure regulatio: limit exceeded (overboost condition)
Bijgewerkt door tomba op 13-04-2014 15:04
Downloads (1)
- vw_passat_bkp_20_tdi_boost_error.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen