Gepost: 22-12-2010 01:29
geertjan
Werkplaatschef
Anders/Overig
Lid sinds: 27-11-2008
234 bijdragen
Even een aandacht punt:
We kregen een polo binnen met een Mareli MPI 4MV systeem.
Storing P0401: EGR doorvoer te klein. Klep doorgemeten. Tijdens de actuator test bleek deze inderdaad te klein, weerstand klopte dan ook niet.
Nieuwe klep gemonteerd. Na proefrijden met KTS gaf hij foutcode P0402: EGR doorvoer te groot!
Dan krap je even achter je oor....
EGR klep doorgemeten (de nieuwe) dar ga je dan aan twijfelen, Signaal OK, Voeding OK, Massa OK, Visuele controle tijdens actuatortest OK.
Wat nu?
Gasklephuis gereinigd en gereset in basis stand, EGR in bassis-stand, Druksensorwaarde OK, geen valse lucht....
Kortom alle meetwaarde klopten gewoon. Ik was er van overtuigt dat het een software-kwestie moest zijn. Updaten? Er was geen update aan gaande een EGR-probleem.
In overleg was het enige wat we konden bedenken om de adaptiewaarden te resetten. Maar dit is voor deze motor met de KTS niet mogelijk.
Nu kon ik van een kennis de VagCom lenen. Gasklephuis en EGR kon ik nog wel inleren met de Vagcom maar mijn gebruiks-ervaring schoot te kort om de adaptie te resetten. Met indirekte hulp van een forumlid dit kunnen uitvoeren en ja, de EGR pakte hem zowaar op!
Mijn lering: Onderschat absoluut de adaptiewaarde reset niet na een gasklephuis of EGR vervanging! Je kunt de componenten wel inleren maar blijven de adaptiewaarden als van ouds staan kan hij juist met de nieuwe componenten nare storingen geven.
Mijn dank nog aan Iwan betreft de Vagcom-hulp afgelopen vrijdag!
Gemeten
Zie boven
Uitgelezen met
KTS / Vagcom
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen