Gepost: 29-01-2013 15:53
jerilo
Directeur / eigenaar
JWA Autoservice
Universeel
Lid sinds: 29-12-2007
370 bijdragen
Heren,
Bij deze auto is vorig jaar een revisiecilinderkop gemonteerd ivm gebroken distributieriem. Daarna heeft deze auto goed en probleemloos gereden.
Een paar weken geleden kwam de auto voor een APK en onderhoudsbeurt. Daarbij vertelde de klant dat af en toe het oliedruklampje gaat branden. ANWB was er al een keer bij geweest maar die vertelde dat het probleem in het instrumentenpaneel zat.
Wij hebben uit voorzorg een nieuwe oliedruksensor gemonteerd. Auto rijd verder prima en de 4-gasmeting is ook prima.
CO 0.10
CO2 14.8
HC 40
O2 0.0
Lambda 1.01
Klant heeft er verder geen aandacht meer aan geschonken. Tot afgelopen vrijdag. Toen ging het motorlampje branden met de volgende storingen P0300 P0302 P0304 en op 2 cilinders draaien.
Bougie's en bobine zijn inmiddels vervangen en kabels doorgemeten bij koude en warme motor.
Als je de motor afzet en weer opnieuw start loopt hij gelijk weer op 4 cilinders. Na enige tijd stationair draaien worden verstuiver 4 en 2 uitgeschakeld en komen de storingen weer tevoorschijn.
Het volgende hebben we gedaan, compressie gemeten cilinder 1 tot 3: 15 bar cilinder 4: 11 bar. Bij cilinder 4 lektest uitgevoerd en hier hadden we een verlies van 75% door zijn inlaatkanalen. We zaten gelijk aan vervuiling van de klepzittingen te denken. Inlaatspruitstuk verwijderd en inderdaad heel veel vervuiling bij cilinder 4, en dit al na 1 jaar. Gelijk de carterventilatie eraf gehaald en ook deze zat helemaal dicht geslibt met sludge. Alles schoongemaakt en doorgeblazen en weer gemonteerd. Motor loopt rustiger na het schoonmaken van de carterventilatie. Alleen na een tijde rijden gaat nog steeds het oliedruklampje even branden en als de auto een 10 tal seconden stationair staat te draaien dan komen de storingen er weer in en gaat weer op 2 cilinders draaien.
Oliedruk heb ik ook gemeten deze zou volgens mijn gegevens bij 2000t/min 2 bar moeten zijn en bij mij zit hij op 1,5 bar.
Verder loopt de motor als een zonnetje geen tik of ratel aanwezig, 4-gasmeting perfect. Het enige wat ik nog zie is dat de slang van de carterventilatie vrij dicht geknepen is en al behoorlijk vergaan is.
Zou dit er ook wat mee kunnen maken? en hebben jullie nog andere oplossingen? Inmiddels zit er al wel een reiniginsmiddel bij de brandstof, nog niet in de motor.
Klant wil eigenlijk geen geld meer uitgeven aan de auto dus ik kan niet zomaar onderdelen gaan bestellen en mijn uren lopen zo ook al aardig op.
Gemeten
compressiedruk, cilinderlektest, 4-gasmeting, aansturing verstuivers
Uitgelezen met
Multi Diag
Foutcodes
P0300, P0302, P0304
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken