Gepost: 19-11-2022 15:06
Matronix
Diagnosetechnicus
HSM Autoservice
Lid sinds: 04-05-2014
3849 bijdragen
Garage heeft auto ingebracht ivm 'intermittent' brandend storing lampje en dan flink inhouden van de auto (uitschakeling cilinder door ECU). Ze konden nu zelf niks merken, fout zit op cilinder 3 en injector, bougie en bobine zijn omgezet naar andere cilinders (in de 'foute cilinder' zitten nu enkel zaken uit foutloze cilinders).
Uitlezen, idd enkel fout op cilinder 3. Freeze frame data geeft aan bij 1500rpm ongeveer. Live counter op misfires aangezet en cilinder 3 begint (koud / warm blijkbaar geen verschil) bij ongeveer 1450rpm vanuit nul ineens hard op te lopen, tot ongeveer 2100rpm, dan van hard oplopen naar naar nul. Valt op dat er en tik in dit toerengebied te horen lijkt, waarvan de oorzaak zelfs met stethoscoop lastig te bepalen is. Gevoel is een klepstoter/veer/etc of kantelende zuiger. Drukmetingen in cilinders leveren weinig verschil op, waardoor twijfel bestaat over oorzaak stoter (inlaat wel wat lastiger uit te sluiten).
Drukmetingen uitgevoerd in inlaat, wel een afwijking (stationair en toeren), maar zit in inlaatslag cilinder 4, niet nr 3. Wel in compressieslag nr 3. De drukmeting in de cilinder laat echter geen duidelijk drukverlies zien (toren en uitlaatpocket). Tik en foutcodes ook niet stationair.
- compressie tijdens starten: 1 - 13.36 / 2 - 13.26 / 3 - 13.68 / 4 - 13.36 bar
- compressie stationair na start: 1 - 5.8 / 2 - 5.6 / 3 - 5.1 / 4 - 5.9 bar
compressie vol gas onbelast: 1 - 19.90 / 2 - 19.9 / 3 - 19.7 / 4 - 20.6 bar
ongeveer 1500rpm probleem: 1 - 5.3 / 2 - 4.8 / 3 - 4.6 / 4 - 5.85 bar
Alles gemeten met versteller los
Inlaat traject - is al gereinigd, wel aardig wat olie in inlaat kanalen, waarbij vooral cilinder 1 en 2 opvallend veel 'drek' in het traject hebben. Ligt laagje olie onderin inlaat spruitstuk. Lijkt te komen vanaf de slang welke bij tank ontluchting op zit, deze loopt naar een open verbinding in de kop en wordt doorgelinkt met een dikke slang naar de turbo - waarom en hoe dit werkt is nog niet duidelijk. Bij losgenomen filterhuis flink zuiging aan breather valve bovenop kleppendeksel. Mogelijk nog een defect carter ontluchting.
Voor zekerheid nog gastester bij KVS potje gehad, geen aanleiding lekke kop daarheen. Elders lek ook niet verwacht ivm compressie meting. Nog lektest doen als extra check maar drukmeting in cilinders wijst ook niet in die richting.
Distributie is ok (gemeten via scope, versteller los)
Drukmeting carter via scope - stationair geen afwijkingen, na toeren maken en gas los wat onregelmatiger, niet specifiek 1 cilinder aan te wijzen.
Tijdens misfires op de teller voel je aan de auto / motor eigenlijk niet echt noemenswaardig wat. Het is meer dat het tikken me opviel. Er is geen pingelsensor dus die kan niet oorzaak zijn. Een rondloopmeting levert stationair niet echt een afwijking op. In gebied van probleem is de meting nog iet goed tot een rondloop gefilterd, dat moet nog (bevestiging van echte afwijking) hoewel met huidige instelling er niet echt spectaculaire missers uit te halen zijn).
Vraag: Hoe zou je een kantelende zuiger kunnen bewijzen en zou deze dermate invloed kunnen hebben op ontbranding cilinder 3 (ivm luchtstroom/mengsel)
Vraag: kan interne vervuiling de oorzaak zijn en zo ja, waarom dan alleen 1500-2200 toeren
Vraag: nog eventuele andere mogelijkheden te koppelen aan dit symptoom?
Gemeten
KVS gastester ivm koppakking
Distributie
Drukken carter
Drukken inlaat
Drukken in cilinder
Misfire counters ivm gebiedsbepaling RPM
Uitgelezen met
VCDS en Autel Ultra
Foutcodes
P0300 (telt geen andere misfires, is echt om nr3)
P0303 misfire cilinder 3
Downloads (4)
- druk-inlaat-met-slag-info.png
- misfire-counter.jpg
- misfire-counter-1.jpg
- misfire-counter-2.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken