Gepost: 02-01-2012 20:57
Unikneet
Diagnosetechnicus
Universeel
Lid sinds: 15-11-2011
1724 bijdragen
Allen een voorspoedig 2012 toegewenst. Nieuw jaar, nieuwe problemen om op te lossen.
Symptomen:
Weinig vermogen, trekt niet door.
Hoe meer toeren hoe minder reactie, 3000 toeren wil hij helemaal niet meer reageren op extra gas geven.
Stationair loopt hij redelijk.
Stilstaand gas geven = zagen rond 3000 toeren.
Foutcodes:
P0341 nokkenaspositie sensor onaannemelijk signaal. Komt direct terug na starten.
P0106 inlaatspruitstukdruk sensor onaannemelijk signaal. Komt terug na meerdere malen gas geven of een stuk rijden.
Vervangen/gewisseld/gemeten:
-Nokkenaspositie sensor een tijdje geleden. Nu belast gemeten: 5v voeding, goede massa, "een wisselend ac signaal" (sorry heren geen scope, multimeter).
-Gasklephuis (zeer) sterk vervuild onderkant, losgehaald, gasklep eruit, huis en klep helemaal gereinigd. Adaptatie waarden gereset, ingeleerd. Live data laat zien: beide potmeters werken (in tegenovergestelde richting) bij langzaam bedienen gaspedaal, wisselen licht t.o.v. elkaar maar gasklepstand hoek waarde loopt regelmatig op.
-4-polige MAP sensor/inlaatluchttemperatuur rechtsonder (rijrichting) in inlaatspruitstuk vervangen, deze was net zo aangekoekt als het gasklephuis. Live data 340-375mBar stationair. Op toeren niet goed te zien door langzame updatesnelheid maar af en toe 600-700mBar, wellicht multimeter morgen (kan er moeilijk bij).
-Elektronisch Gaspedaal. Bekijken live data viel op: positiesensor 2 loopt van ongeveer 7 to 44 graden. Positiesensor 1 blijft stil staan op 87.8 graden. Gewisseld met ruildeel, maar bleek van een diesel, ander onderdeelnummer. Uit elkaar gehad, is inderdaad dubbel uitgevoerd, lopertjes iets omgebogen zodat ze strakker tegen koolbaan liggen. Geen effect.
Voor dat ik dingen als distributie timing ga controleren: wie bevestigd of ontkracht mijn vermoeden dat beide gaspedaal positie sensors een signaal moeten geven, en dat hij bij deze waardes nooit goed zal kunnen lopen. Ik weet dat bij enkele potmeter inhouden op hogere toeren overgangsweerstand in voeding pot kan betekenen en dit zijn er twee waarvan er 1 hoog blijft, en de ander niet tot max komt. Wie heeft een schema van het gaspedaal met de 6 aansluitingen, pennummers?
Andere dingen die meer waarschijnlijk zijn?
Gemeten
nokkenaspos. sens., potmeters gasklephuis, MAP sensor, gaspedaal.
Uitgelezen met
Snap-on solus
Foutcodes
P0341, P0106
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken