Gepost: 24-04-2014 13:17
Lid sinds: 07-02-2009
6025 bijdragen
Beste Forumleden,
Hebben hier in de werkplaats een polo uit 2011 staan met als probleem 'af en toe' een trekkend stuur.
Probeer het zo goed mogelijk te omschrijven wat de klacht is en vooral wat er allemaal gedaan is.
Wij weten even niet meer waar we het moeten zoeken en hopen via AMT verder te komen.
Auto is door ons ingekocht en 100% GEEN schade verleden!
Klant die de auto gekocht heeft kwam terug met de klacht dat de auto af en toe naar links 'stuurt'/ trekt of naar rechts.
Als tweede klacht AF EN TOE een knak/bonk hoorbaar bij sscherp insturen en dan op trekken of achteruit..verder geen geluiden in de auto!
Wat wij hebben beide klachten ook geconstateerd.
Het trekkend stuur kan ik beste omschrijven als:
Je rijd met de auto op een rechte weg en je voelt in je stuur dat de auto naar rechts 'wil-gaat' je moet echt constant naar links tegenhouden(corrigeren) wat op een lang stuk veel energie kost.
Op dat moment geef je een kleine stuur correctie naar links,je laat het stuur los en dan is het problem enige tijd(afstand) weg. maar na een paar honderd meter komt het zelfde probleem weer terug.
Het zelfde probleem geld ook voor naar de linker kant,dus de wagen heeft de neighing naar links te gaan en je moet dan naar recchts toe corrigeren. moment dat je dan weer los laat het stuur is het weer bepaalde tijd(afstand) goed.
Er zit geen regelmaat in waneer het gebeurd het is BIJNA altijd.!
Wat is er allemaal gedaan:
Als eerste is de wagen door ons uitgelijnd,geen afwijkingen(na iedere reparative die volggde is de uitlijing gecontroleerd)
De wagen is 2 maal door een uitlijn specialist gecontroleerd en is wat gaan proberen met toe-spoor verandering enz,maar geen enkele aanpassing door uitlijnspecialist heeft het probleem verholpen of enigzins veranderd.
De banden complete met velgen zijn verwisseld.
De aandrijfassen zijn beide uitelkaar geweest om de kogels en het vet te controleren.
Subframe bouten nagetrokken.
Geen spelingen op onderstel
Draagarm rubbers geen ruimte of inscheuringen.
Toen hebben voor de zekerheid de Veerpootlagers vervangen,de klant weet zeker dat het proleem toen 2 dagen 100% is weggeweest,daarna kwam het weer terug!
Toen hebben we een donorauto gepakt hiervan hebben wij het complete stuur huis met electro-hydro pomp overgezet(dat gaat vrij makkelijk bij deze auto's) Nummer stuurhuis en pomp hetzelfde. zie onderdaan voor onderdeel nummers.
Subframe's waren niet gelijk dus stuurhuis over geschroefd. en uiteraard uitgelijnd.Sporing moest wel flink aangepast worden..maargoed.
Probleem is 100% hetzelfde!
Het is zelfs zo dat met ander stuurhuis de auto 'zwaarder' stuurt als met zijn 'eigen' stuurhuis, echter het probleem is wel het zelfde.!!
Dit type stuurhuis is van TRW en heeft geen stuurhoeksensor op het stuurhuis zelf zoals de vorige modellen.
TRW stuurhuis nr: 6R1423051AH
TRW Stuurpomp nr. 6R0423156b.
Wij denken zelf: of de stuurpomp krijgt een 'verkeerd' singaal binnen en hierdoor druk op bouw geeft. of er is toch iets met het onderstel/uitlijning.
Groot raadsel waarom het na het vervangen van de veerpoot lagers 2 dagen is weggeweest?!
Geen foutcodes aanwezig.
Is er wellicht met originele apparatuur iets te kaliberen of bepaalde 'stuurmomenten' uit te lezen?
Wie heeft er tips?
Alvast bedankt!
Gemeten
Uitlijning
Uitgelezen met
Texa
Foutcodes
geen
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken