Gepost: 25-06-2010 14:39
Lid sinds: 16-02-2008
7 bijdragen
Heren,
heb met een VW Touran 1.9TDI (BXE) uit 2007 het volgende probleem:
Klacht is dat vroeg of laat het geluidssignaal en het waarschuwingslampje plus het display (STOP!) aangaan vanwege een te laag koelvloeistofniveau. Bijkomende klacht is dat de kachel wel warm wordt maar bij stationair draaiende motor goeddeels koud blijft, en soms helemaal niet werkt (ook niet op toeren).
Na enkele proefritten is dit zo'n beetje het scenario: bij een op peil afgevuld systeem stijgt tijdens het rijden het koelvloeistofniveau in het expansievat dusdanig dat het overschot aan vloeistof uit de overloop verdwijnt. Op dit moment werkt de kachel niet meer. Hierna (er moet hiervoor wel een behoorlijke rit worden gemaakt) zakt het niveau weer, de kachel word langzaam weer warm, maar nog weer later gaat het alarm af omdat het niveau teveel zakt. Als dan de dop van het expansievat word losgedraaid is een hoop gesis (vacuum) te horen en stijgt het niveau weer tot boven max, als de boel eenmaal afgekoeld is is het vaatje bijna leeg.
Het volgende is inmiddels vervangen/gecontroleerd:
-Radiateur
-Kachelradiateur
-Thermostaat
-Expansievat incl nieuwe dop
-Een stalen leiding die enigszins was geknikt.
De waterpomp is een maand geleden vernieuwd gelijk met het vervangen van de distributiesnaar. De klacht van de kachel die niet warm werd bij stationair draaien bestond toen al.
Lekkagetest op lekke koppakking/gescheurde kop is drie keer uitgevoerd, alle keren negatief.
Gloeibougies hebben alle 4 dezelfde kleur.
Diverse vulmethodes geprobeerd (ook met een vulapparaat) om lucht uit te sluiten, alles zonder resultaat.
Systeem afgeperst en op druk gehouden gedurende een uur, nauwelijks drukverlies. Uitlezen (VCDS) geeft geen afwijkingen aan (temp.sensoren o.i.d.).
De auto heeft eind vorig jaar schade rechts voor gehad waardoor (buiten de andere delen) de hele extra verwarming vernieuwd moest worden, deze is opgenomen in het koelvloeistofcircuit maar afgezien van de eerder genoemde lichtelijk geknikte leiding is daar niets vreemds gevonden. Nieuwe extra kachel is overigens ook met VCDS geactiveerd en geeft geen foutcodes.
Ik heb op diverse fora naar dit probleem gezocht, maar de klachten zijn dan net andersom, óf ze zijn precies hetzelfde maar de oplossing is dan nooit gegeven....
Ik ben zo'n beetje door mijn logica/mogelijkheden/oplossingen heen en neig nu toch naar een lekke koppakking/scheur in de cilinderkop, omdat eigenlijk alles wat in aanmerking zou kunnen komen al is vervangen. Dit strookt alleen niet met het feit dat alles volgens de testvloeistof in orde is....iemand nog een idee?
Alvast dank voor het meedenken!
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken