Gepost: 08-12-2021 11:46
Lid sinds: 31-08-2011
65 bijdragen
Beste forumleden
Vorig jaar hadden we een klant die met vermogen verlies binnen kwam. Na uitlezen hadden we gezien dat er de fout "P0407 uitlaatgasterugvoer potentiometer signaal te laag" in stond. We meten het signaal tussen de klemmen 3 en 5 en we kwamen op 0,6V wat uiteraard te laag is. Egr klep compleet vervangen fout blijft weg. Nu een jaar later terug de zelfde symptomen maar met een andere code. P0408 Uitlaatgasterugvoer potentiometer signaal te hoog. Ik meet het signaal terug tussen zelfde pinnen en ik kom op 0,79V(gesloten toestand) en bij aansturen van de klep met testkast is 1,5V. Weet iemand hoeveel dit moet zijn ? De tester geeft niet met hoeveel de klep word aangestuurd. De 12V is een PWM signaal. Fout komt sporadisch wat het moeilijk maakt om uit te meten. Heb niet kunnen meten wanneer de fout actief was.
Volgens de freez frame data kwam de fout voor bij contact aanzetten (motor draaide niet) en bij koude motor.
Iemand een idee waar het probleem kan zitten of eventueel kan verder helpen in de diagnose ervan. De EGR kleppen zijn duur en niet zo makkelijk te vervangen en zomaar gokken wil ik niet doen.
Alvast bedankt
Gemeten
Magneet klep, tussen pin 6 en 2( en massa) : 12V
potentiometer, tussen massa en pin 1 : 4,9V
Tussen pin 3 (massa) en 5 : 0,79V
Freez frame;
Uitlaatgas offset gesloten: 0,752
Uitlaatgas offset open: 3,999 V
Spanning contact 30: 11,52V
Koelvloeistof temp 10°C
Aanzuigtemp 6°C
Op de afbeelding is H1 de EGR klep
Uitgelezen met
Autel ms906bt
Foutcodes
P0408 Uitlaatgasterugvoer potentiometer signaal te hoog.
Downloads (1)
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken