Dansende pomptiming

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Transporter
Type
T4
Uitvoering
-
Bouwjaar
2002/4
Brandstof
Diesel
Reacties
35
Bekeken
4368
Gepost: 19-01-2015 19:54
Professional

Wouter81

Lid sinds: 19-01-2015
15 bijdragen

Ik heb een Transporter T4 met een 2.5TDI AXG 111kW/151pk binnen gekregen. Deze bouwde druk op in het koelsysteem en verbruikte koelvloeistof. Hierop heb ik de cilinderkop gedemonteerd. Uiteindelijk bleek de koppakking bij de 3e cilinder gelekt te hebben. Ook zaten er scheurtjes tot wel een centimeter diep bij de verstuivergaten. In overleg met de klant hebben we een compleet nieuwe cilinderkop met nokkenas gemonteerd. Wat ook opviel is dat de het compressorwiel van de turbo aan de inducerzijde een vreemd schade beeld had, namelijk alsof er "ratten" aan geknabbeld hadden. Hierop heb ik extra gelet op de carterventilatie maar niets afwijkends kunnen vinden. Het is mij dus nog een raadsel hoe deze schade is ontstaan.

 

Maar na montage van de nieuwe cilinderkop, complete distributie met waterpomp, diverse pakkingen en een turbo liep de motor niet lekker. Hij klinkt redelijk rauw en de dieselpomp is niet goed af te stellen. Dit omdat de pomptiming "danst". (zie ook fimpje bijlage). Ook valt op dat de bus in een hogere versnelling en bij een toerental van ongeveer 2500 omw/min behoorlijk gaat trillen, tevens is het brandstofverbruik om hoog gegaan en loopt de auto slechter als voor de reparatie.

 

Hierop heb ik natuurlijk nogmaals alles nagekeken en speciaal gelet op de juiste spanning van de spanrollen, hier is echter niets op aan te merken, pijltjes wijzen de juiste spanning aan. Ook heb ik gelet op de trillingsdemper maar hier valt niets op aan te merken, ook niet bij eeen hoger toerental. Het vliegwiel zou volgens de klant 25dkm geleden vervangen zijn, de auto had de klacht van te voren niet dus lijkt het me ook sterk dat deze ineens kapot zou zijn.Ik heb al meermalen een distributieset vervangen bij dit soort motoren maar nog nooit zoiets meegemaakt.  Uiteindelijk heb ik ook nog het nokkenasriemwiel vervangen maar dit heeft ook niet geholpen.

 

Wie heeft er nog een idee wat het probleem kan zijn? Wel moet ik nog even melden dat tijdens de reparatie helaas de draad van de naaldbewegingssensor kapot is gegaan, deze heb ik echter kunnen repareren en hij geeft hier geen foutmelding op. Ik ga deze voor de zekerheid met de scoop nog controleren. Maar persoonlijk denk ik niet dat hier het probleem in zit.

Gemeten

niets afwijkends gemeten met VCDS. Gecontroleerd, distributietiming, spanning spanrollen, verstuivers gecontroleerd (druk aan de lage kant ongeveer 200bar ipv 220 wel een goed beeld), trillingsdemper niets aan op te merken.

Uitgelezen met

VCDS

Foutcodes

geen, enkel dansende pomptiming

Downloads (1)

  • dieselpomp-dynamisch-afstellen.zip


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken