Gepost: 10-08-2011 17:53
iwan
Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel
Lid sinds: 04-09-2008
6388 bijdragen
Probleem is alsof je met een regelmatige frequentie gaspedaal iets licht en weer intrapt. Het voelt zo dat je wel gas geeft, dan niet, dan wel, dan niet. Het is geen stotteren, niet echt inhouden maar echt een soort hik, om misselijk van te worden. 1 tel wel gas en dan weer 1 tel geen gas enz enz. Dit gebeurt met een redelijke gelijke frequentie.
De auto trekt perfect op en in 2e versn is er niets merkbaar. In 3e versn begint de motor bij 3500 rpm met de hik, in 4e versn is dit bij 3000 en in 5e bij 2700 rpm.
Hieronder een optelling van wat al gedaan. Kost even tijd om te lezen, maar dit maakt het wellicht wel wat duidelijker en scheelt vragen.
Gemeten
Geen foutcodes.
Gaspedaal blijft gehele tijd 100% aangeven.
LMM waarde schommelt met de hik mee. Oorzaak of gevolg? Bij los genomen lmm stekker is probleem precies hetzelfde.
Turbodruk gaat ook op en neer. Oorzaak of gevolg? Bij losgenomen vacuumslang van VTG is probleem precies hetzelfde.
EGR postie staat op 0% tijdens probleem. EGR test gedaan, dan is te zien dat LMM waarde af neemt als EGR open gestuurd wordt. EGRstekker los maakt geen verschil.
Smoorklepposities blijft tijdens probleem op 12% staan, dit is ook de stand die hij aangeeft als klep helemaal open staat. Dus dit is geheel open. Ook als de stekker los is van de smoorklep is er geen verschil. Klep zit goed vast op asje.Smoorklepstekker los getrokken maakt geen verschil.
Opbrengst en druk van opvoerpomp in tank gemeten. Is volgens fabrieksopgave.
Druk van tandempomp gemeten. Meter gaat tot 7 bar, maar tijdens probleem slaat de meter ver voorbij de 7 bar. Tot tegen de nulaanslag achterkant. Dus druk zat. Geen luchtbellen te zien in de leidingen.
Dubbelmassavliegwiel is vervangen, gedachte was dat deze wel eens vast wil happen als die versleten is. Dit is een ervaring uit het verleden.
Brandstoffilter is vervangen, zat geen gruis of olie in.
Met scoop injectorsignaal spanning gemeten. Deze is op alle injectoren gelijk aan voorbeeldsignaal, maar wordt wel korter en langer tijdens de "hik". Oorzaak of gevolg?
Inspuithoeveelheid gaat ook op en neer. Oorzaak of gevolg?
Rondloopregeling, stationair, ziet er netjes uit. Geen uitschieters van 1 injector.
Injector stroommeting moeten we nog doen net als de nokkenas controleren op inslijten.
Uitgelezen met
Vag-com KTS GMTO scoop
Foutcodes
geen!!
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken