Slecht rijgedrag T6 tijdens regeneratie

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Transporter
Type
T5B
Uitvoering
-
Bouwjaar
2016
Brandstof
Diesel
Reacties
12
Bekeken
1520
Gepost: 30-01-2022 18:22
Topmonteur

marc1123

Autotechnicus
A&M AutoTech
Universeel

Lid sinds: 26-03-2012
786 bijdragen

Wij hebben hier een Transporter met het probleem dat hij eens in de zoveel tijd (Soms om de paar weken, soms 1 keer per week) heel slecht wegrijd, en bij lage toeren/snelheid een beetje hikt.

De klant heeft de auto 2 jaar en al die tijd ook al last van de klacht, maar het word langzaam aan steeds iets erger, nu hebben wij de auto een langere tijd staan om dit op te lossen.

Als de auto niet goed loopt dan is er zeer moeilijk mee weg te rijden, je moet onderhand 3000 tpm geven om weg te kunnen rijden zonder de motor af te laten staan, en als je bijvoorbeeld 30 kmh rijd dan is hij ook wat aan het hikken, vermogen is er dan verder wel gewoon, en op de snelweg merk je er niet zo veel van.

Als er geen regeneratie bezig is rijd de auto perfect.

Als je een geforceerde stilstaande regeneratie doet dat gaat de motor heel erg halen terwijl hij dan op 1500 tpm moet draaien, hij krijgt het roetfilter ook niet op temperatuur dan, rijdend gaat de regeneratie wel goed en rond hij hem ook zelf af elke keer.

De auto heeft geen foutcodes, ook niet gehad de laatste 2 jaar.

Verschildruksensor is vervangen door een nieuwe originele, druk was een paar mbar anders dan met de oude, verschildruk is stationair nu rond de 10 mbar

We hebben ook 4 nieuwe verstuivers geplaatst, dit omdat we al meerdere T6 en Crafters hebben gehad die stationair slecht liepen, en dit ook was te verhelpen met nieuwe verstuivers, het probleem is sindsdien een stuk minder, maar nog steeds merkbaar.


Nog wat historie van de auto:

Het is oorspronkelijk een Taxi bus geweest, de oude eigenaar heeft verteld dat de EGR is uitgeschreven, dit omdat die in de garantieperiode 2 keer is vervangen door VW, en toen het weer gebeurde was die man het zat en heeft hem op advies van de dealer toen laten uitschrijven.

2 jaar geleden is de auto door mijn klant van het taxi bedrijf gekocht, toen kwam al wel vrij snel dit probleem naar boven, toen ook geen fouten te vinden, maar ook de auto nooit langer dan een dag hier gehad om de storing te zoeken.

end vorig jaar is de auto bij VW geweest voor een terugroepactie, en zou er nieuwe software in gezet worden. dit is gedaan en toen had de auto uiteraard een EGR storing, die al een tijd niet meer aangesloten was. klant heeft getwijfeld om hem toen goed te laten maken, maar heeft toch de keus gemaakt om de EGR opnieuw uit te laten schrijven tegen mijn advies in.

De stalen buis blijft ten alle tijden koud, dus er is geen doorstroming vanuit de EGR.

Nu is de vraag of iemand dit al eens meegemaakt heeft? Vind op internet dat de Euro 6 Transporters wel duidelijk merkbaar maken dat er een regeneratie bezig is, maar zoals deze dan rijd is toch niet in orde lijkt mij.

Gemeten

Div drukken/temperaturen

Uitgelezen met

Bosch KTS 560, Launch, ODIS via Pass-thru

Foutcodes

Geen fouten

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen