VW T5 comfort can single wire modus opgelost!

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Transporter
Type
T5
Uitvoering
-
Bouwjaar
2004/10
Brandstof
Diesel
Reacties
2
Bekeken
1116
Gepost: 13-07-2018 16:05
Professional

stefan46

After sales manager
SH autodiagnose
Universeel

Lid sinds: 01-07-2014
72 bijdragen

beste leden.

 

Ik vond dit toch een mooie klus om even te delen.

Gaat om een T5 zoals beschreven.

Cruisecontrol viel geregeld uit, dan werken ook de electr ramen, centrale vergrendeling en de indicatie van de richtingaanwijzer op dashbord niet.

De comfort module onder de passagierstoel gaf dus als storing dat het comfort can netwerk in 1 draad modus staat.can high lag helemaal plat

Na het standaard verhaal van portierbedrading checken en de slordig ingeknutselde aftermarket radio en het achteraf alarmsysteem(op de comf can) uit te sluiten zijn we verder gegaan met meten.

Na het raadplegen van de schema's wat er op het comfortnetwerk zit de modules gaan afkoppelen.

Bij het monteren van een ander kachelpaneel herstelde can high zich enigzins.

Opmerkelijk was dat het netwerk reageerde als je op willekeurige plekken een klap op het dashbord gaf.

Aangezien het instrumentenpaneel , de startblokkering en de gateway ondergebracht zijn in de tellerklok is deze afgekoppeld zonder resultaat.

Uiteindelijk bleek de bedrading die in het midden naar beneden loopt, naar de airbagmodule op de vloerplaat doorgeschuurd te zijn.

Na dit te herstellen is de bus genezen, nogmaals oude kachelpaneel erop bij als test en weer was can high rommelig. 

Downloads (5)

  • img-20180624-wa0035.jpg
  • img-20180624-wa0042.jpg
  • img-20180703-wa0044.jpg
  • img-20180703-wa0051.jpg
  • img-20180703-wa0056.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken