Motor slaat niet of moeizaam aan en wil alleen stationair draaien

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volvo
Merk
Volvo
Model
240
Type
240
Uitvoering
-
Bouwjaar
1993
Brandstof
Benzine
Reacties
26
Bekeken
632
Gepost: 16-07-2021 10:30
Topmonteur

Bloemhof

Diagnosetechnicus
Universeel

Lid sinds: 22-09-2009
1791 bijdragen

Klant rijdt met de auto en deze gaat steeds moeizamer lopen, bij zijn huis uitgezet. Volgende dag wil de auto niet meer starten. Op transport bij garage gezet. Monteur van garage trekt bougie kabel van bougie. Bij twee bougies blijft deel van bougie in bobine kabel achter. Monteur besluit daarop om bougies, kabels en verdelerkap met rotor te vervangen. Motor slaat nog steeds niet aan. Hij constateert daarna dat er vonk en brandstofdruk is 6 bar. (te hoog?) Het autobedrijf vraagt of ik wil kijken wat daarvan de oorzaak is.

Gemeten

Na het starten en de motor slaat niet aan, bougie er uit gedraaid, deze zijn dan nat van benzine. Ik kan de motor wel stationair laten draaien als ik iemand de motor laat starten, zonder de stekkers op de injectoren en dan één voor één de stekkers op de injectoren te duwen bij het starten, dan loopt de motor uiteindelijk stationair. (maar wel heel beroert) Gas geven kan niet. Hij slaat direct af als de gasklep iets open gaat en de nullast schakelaar in de gasklep onderbroken wordt. Mechanisch: -Compressie gemeten, alle 4 cilinders ongeveer 9 bar. -Distributie timing, nokkenas en krukas staan op tijd met nokkenas streep op tandwiel en krukasstreep op poelie. Dan staat de zuiger van de 1e cilinder boven aan. Nokken van de nokkenas 1 cilinder staan ook op logische plek. -Ontsteking, er is een krachtige vonk. En hij vonkt op het moment dat de zuiger boven in is. Ontstekingstijdstip heb ik nog gewisseld, door de verdelerkap te draaien. Had geen invloed. -Inspuiting, bij het starten wordt er 2 keer per krukasomwenteling ingespoten, 5 mili seconde per keer. Als de motor stationair loopt, wordt er 1 keer per kruksasomwenteling ingespoten, 5 mili seconde per keer. Inspuit moment is als de zuiger ongeveer boven instaat. (dus als de inlaatslag begint en de inlaatklep open staat) Alle 4 injectoren worden tegelijk aangestuurd. De injectiecomputer heeft maar één uitgang voor alle 4 injectoren. Inspuit tijd blijkt te kloppen, als ik het met een vergelijkbare model vergelijk. Wat ik verder gemeten heb, post ik hieronder.

Uitgelezen met

Knippercode

Foutcodes

Geen foutcodes in inspuitecu Geen foutcodes in onstekingsecu

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.