Gepost: 12-11-2019 16:32
Lid sinds: 01-03-2010
50 bijdragen
Beste collega's
Ik heb een Volvo 240 met motorcode B230F staan.
Het betreft een uitvoering met luchtmassameter waarbij het co niet af te stellen is.
De auto springt koud niet of slecht aan. als hij dan loopt dan is het zeer onregelmatig. Na een tijdje op toeren is het oké en loopt de motor perfect.
Als de motor niet aanspringt zijn de bougies vet/nat.
De aanstuurtijd van de injector start met ongeveer 15ms en als hij dan moeizaam aanspringt wordt deze nog verlengt.
Ik weet niet of de ecu dit verlengen doet om te proberen het slecht lopend in combinatie van laag toerental dit op te krikken, of dat het probleem daadwerkelijk een te lange inspuittijd is.
Als de motor wel direct juist aanspringt is de aanstuurtijd direct van 15ms teruglopend naar 7ms.
Gecontroleerd zijn :
Lektest, Onstekingssignaal primair, Bougie"s en verdelerkap, stad schakelaar, signaal luchtmassameter, temp sensor. Met endoscoop via bougiegat de cilinders geinspecteerd. Voeding ecu.
Wat wel opvalt is dat het primaire beeld niet netjes is als hij slecht loopt of niet aan wil pakken. ik vermoed dat dit komt door de nat/vetgeslagen bougie's. waardoor het beeld wordt verstoord.
Het probleem komt voor +/- 3 uur na een rit of na een nacht staan. Het komt ook voor dat er geen probleem is.
Kent iemand dit probleem of heeft iemand een tip?
Mvg
Gemeten
Geen foucodes's aanwezig. Auto heeft een zelfdiagnose met led knipperingen
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen