Advies wel of niet vervangen CEM

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volvo
Merk
Volvo
Model
S40
Type
S40
Uitvoering
-
Bouwjaar
2004/6
Brandstof
Diesel
Reacties
6
Bekeken
4231
Gepost: 19-10-2012 21:39
Professional

Autototaal

Diagnosetechnicus
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1189 bijdragen

Collega's,

Graag jullie advies.

Ik heb hier een Volvo via de ANWB binnen gekregen die niet meer wilde starten. Melding in display: immobiliser fout.

  1. Eerst maar eens begonnen met uitlezen (zie bijlage). Veel can communicatie fouten en ESP, startblokkering en motor ecu geen verbinding. Mijn eerste gedacht was canbus draadbreuk of sluiting, of de voeding van een component.
  2. Alle zekeringen (onder motorkap en op de CEM onder dashboardkastje) gecontroleerd. Alles goed.
  3. Daarna diverse pinnen van motorregelapparaat gecontroleerd. Allen goed, alleen de can-low gaf en rust 2,2 volt en de canhigh 2,4 wat volgens mij beide 2,5 in rust moet zijn. Ik zag hier echter nog geen probleem.
  4. Afsluitweerstand motor ecu ook goed.
  5. Wat wel op viel was dat de kabelboom van de zekeringkast onder de motorkap heel erg nat was. Echter alle bedrading gecontroleerd en deze waren goed.
  6. Als derde stap dan de CEM controleren. Alle stekker los gemaakt en bekeken. Voeding en canbus gemeten. Geen problemen kunnen ontdekken. Alle stekkers zien er goed uit en ook de pinnen.

 

Alles weer aangesloten en..... hij deed het weer. Ik kon alles weer uitlezen en de auto startte weer.

Dat is leuk, maar ik ben wel iemand die wil weten waar nu de storing zit en of het verantwoord is om de auto weer mee te geven.

Probleem zit hem duidelijk in de stekkers van de CEM of de CEM zelf. Nu weet ik dat Iwan ooit eens een topic heeft gemaakt over een uitgebrande CEM met alle gevolgen van dien.

Ik zou dus graag willen weten of storingen in de CEM vaak voorkomen of dat het meestal in de stekker aansluitingen zit.

Lang verhaal, maar graag jullie advies.

 

Groet, Jan Doornenbal

Gemeten

Zekeringen, relais, pin bezetting motorregelapparaat.

Uitgelezen met

Bosch KTS

Foutcodes

DE11, DE30, DE49, DE29, DF11, DD11, DD01, 0A11

Bijgewerkt door autototaal op 19-10-2012 21:39

Downloads (2)

  • volvo-v40-foutgeheugen.pdf
  • volvo-v40-pin-bezetting-ecu.pdf


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken