Gepost: 18-02-2019 18:24
Lid sinds: 01-02-2015
28 bijdragen
Hoi Allen,
Hier even een flink verhaal over een Volvo V40 met EGR / Vervuilingsproblemen
Het betreft hier een V40 met een 2.0D D2 (D4204T8) motor uit 2015.
Wij zijn al een tijdje bezig met deze Volvo.
Deze auto is in het begin terug geweest bij de volvo dealer. Uitgelezen bij de volvo en is de EGR koeler vervangen en de slangenset vervangen.
21-09-2018 140284 km
Nu is de auto bij ons in onderhoud en geeft aan => P04D9 EGR Systeem stroming te laag en P2009 Variabel spruitstuk signaal te laag.
Nu hebben wij de EGR koeler vervangen, voorste lambdasonde schoongemaakt.
I.o.m. de dealer bleek er ook nog een SW update open te staan. Deze is uitgevoerd meteen nadat we de EGR koeler hebben vervangen.
De klant is weer gaan rijden.
11-12-2018 152171 km
Uitgelezen => P04D9 EGR Systeem stroming te laag en P2009 Variabel spruitstuk signaal te laag. Nu was het vacuumklepje van de omschakelklep van de koeler afgebroken.
Deze was alleen compleet met de EGR klep te vervangen. Dus nu de EGR klep vervangen en de koeler gereinigd.
De klant is weer gaan rijden en het motormanagementlampje is een poosje uit geweest.
08-01-2019 155325 km
Na een paar duizend kilometer weer het motormanagement lampje aan. Uitgelezen => P04D9 EGR Systeem stroming te laag en P2009 Variabel spruitstuk signaal te laag P250F Oliepeilsensor oliepeil te laag (terwijl de boorcomputer max aangeeft).
Nu de complete inlaat gereinigd en de inlaatkleppen schoongemaakt. Wederom de EGR koeler gereinigd. En de inlaatdruksensor schoongemaakt.
Klant weer gaan rijden.
30-01-2019 158000 km
Lampje motormanagement is weer aan. Uitgelezen => P04D9 EGR Systeem stroming te laag P250F Oliepeilsensor oliepeil te laag (terwijl de boorcomputer max aangeeft) (maar nu geen P2009 meer) Ook nu weer EGR koeler gereinigd. Weer vol met troep.
Nu (18-02-2019 161202 km) opnieuw het motormanagementlampje aan. P04D9 en P250F zijn aanwezig.
Om nu weer de koeler te gaan reinigen / vernieuwen zie ik ook niet zitten. Aangezien de storing zo hardnekkig is.
De klant heeft nu ook als klacht dat hij 0.5L olie om en nabij de 1000 km moet bijvullen.
Deze motoren zijn gevoelig voor vervuiling en EGR problemen heb ik inmiddels begrepen.
De foto's van de vervuiling in de bijlage.
Heeft er iemand tips / tricks voor dit probleem? Of zie ik iets over het hoofd?
Graag even frisse input want bij de volvo laten ze niet zoveel los over dit probleem.
Alvast bedankt.
Groet Bart
Gemeten
EGR koeler al 2x vervangen
EGR klep vervangen
Voorste lambdasonde schoongemaakt
Inlaatdruk- temperatuursensor schoongemaakt'
Verschillende keren EGR koeler gereinigd.
Uitgelezen met
Hella Gutmann
Foutcodes
P04D9 P2009 P250F
Downloads (7)
- egr-veruild-1e-keer.jpg
- egr-vervuild-3e-keer.jpg
- inlaatklep-1.jpg
- inlaatklep-2.jpg
- inlaatklep-3.jpg
- inlaatklep-schoon.jpg
- vlinderklep-spruitstuk.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen