Gepost: 01-11-2018 09:50
abel
Bedrijfsleider
Autobedrijf Bosma
Universeel
Lid sinds: 28-01-2016
3 bijdragen
Hallo forumleden,
Begin van de zomer kwam er een klant binnen met een volvo met de melding dat de tempratuurregeling niet meer werkte op de bestuurders kant.
Met contact met de dealer bleken die motortjes wel stuk te gaan en/of moest het systeem gekalibreerd worden. Prijsopgave gemaakt voor een motortje vervangen en dashboard deels demonteren.
Klant wou die kosten eerst niet maken en zou er op terug komen tot nu:
2 motortjes vervangen en via de dealer geprobeerd te kalibreren. Dit lukte niet en auto is bij ons terecht gekomen.
Met schemas hebben we het systeem bekeken deze motortjes krijgen allemaal een 12v een lin-bus signaal en een massa. De motortjes van de linkerkant hebben een andere signaal draad vanuit de CCM dan op de rechterkant. Zo hebben we gemeten met de scoop(fluke)
Lin-bus signaal op de rechterkant was oke. maar op de linkerkant geen signaal? vreemd... componenten losgekoppeld om te kijken of er iets was wat het signaal verstoorde. maar dat bleek niet zo te zijn het signaal vanuit de CCM werd er verkeerd uit gestuurd?
Andere CMM geregeld met het zelfde art. nr en gemonteerd. Dus opnieuw naar de dealer om te kijken of de kalibratie nu wel wil slagen. Maar helaas dat lukte niet met de melding dat gebruikte CCM's niet ingeprogrammeerd konden worden. Op advies een nieuw paneel besteld.
De kalibratie werd voltooid maar met gevolg van allemaal comminucatie storingen.
Via schemas van de dealer er achtergekomen dat de stoelverwarming ook op het zelfde signaal werkt.
De auto heeft geen stoelverwarming maar de voorbereiding wel. Deze draden bekeken, gemeten en uitgesloten dat daar niet het probleem in zit.
Van de week toevallig even aan een gezonde auto kunnen meten met de scoop (Volvo S40 zelfde systeem) en bleek het signaal van het werkende systeem een stuk langer te zijn?? (scoopbeelden toegevoegd) wat is hiervoor een verklaring? Dealer kan mij er niks over vertellen..
Ik hoop dat jullie misschien even met mij mee willen denken en misschien tot een oplossing komen.
Mvg
Garage Bosma
Gemeten
Lin-Bus signaal Voeding motortjes,ccm Massa motortjes, ccm
Uitgelezen met
Texa,Snap On, Vida
Foutcodes
in het begin dd21 nu, dd15,16,31,32,33 en 34
Bijgewerkt door abel op 01-11-2018 09:53
Bijgewerkt door abel op 01-11-2018 10:33
Bijgewerkt door MarijkeAMT op 05-11-2018 12:41
Downloads (2)
- 20181030_163528.jpg
- 20181030_164233.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken