Gepost: 27-11-2018 13:30
Lid sinds: 08-10-2018
9 bijdragen
Beste,
Betreffende een Volvo V50 1600D van 2008.
Voorgeschiedenis;
Auto gekocht met drijfstang door het onderblok, dus ik heb van te voren niet met de auto gereden.
Andere, nette, motor gemonteerd met 121000km en alles over gezet. Verstuivers zijn blijven zitten en horen dus bij de motor. De rest van het brandstofsysteem is overgezet. Turbo 6 maanden oud, nu weer gecontroleerd. Roetfilter een jaar oud.
Verder;
- Nieuwe distributieset (incl waterpomp)
- Dynamo gereviseerd
- Alle filters en vloeistoffen ververst
- Nieuwe koppelingset gemonteerd
Bij het laatste gaat het mis.
Na 100km kom een kleine olie lekkage boven water. Bak gedemonteerd, dit kwam van de nieuwe koppelingscilinder af (bakolie lekte). Ook slipte de koppeling, door de olie dacht ik (balen!). De keerring is met monteren op één punt omgeklapt en de veer van de keerring lag los (ik snap nog steeds niet hoe dit gekomen is, maargoed). Keerring terug geklapt en veer er weer netjes om gedaan; alles zag er goed uit. De koppeling gedemonteerd en schoongemaakt, maar eigenlijk was deze helemaal niet vet/nat van de olie. Dus weer terug gezet (met speciaal gereedschap uiteraard, in- en uitbouwen).
Alles weer terug gemonteerd, olie lekkage opgelost, alleen de slippende koppeling nog niet! De koppeling vooral slipt bij hogere belasting (hoge versnelling, vanaf 3e) en boven 2200rpm (als er behoorlijk turbodruk is dus).
Wat nog veel gekker is, is dat er alleen slip is bij een warme motor, na zo'n 5kmer. Waar ik mijn twijfels bij heb is de secunaire koppelingscilinder (bij het pedaal) en/of de flexibele slang tussen beide koppelingscilinders in. Het lijkt dat de olie niet lekker terug kan en dus wat onder druk blijft staan. Doordat de motor opwamd tijdens het rijden zet de olie uit en wordt de druk tussen beide cilinders hoger.
Gisterenavond nog een keer goed ontlucht, dat heeft niks geholpen. Zou ook gek zijn, door lucht zou hij alleen slecht moeten schakelen doordat de plaat niet goed vrij zou komen en dus juist geen slip moeten hebben.
Het flexibel slangetje en de secundaire koppelingscilinder heb ik dus nog niet vervangen. Eerst even juiste diagnose stellen voordat er weer geld uitgegeven moet worden ;)
De auto is prima rijdbaar (ik rij vooral snelweg op m'n gemak vanwege drukte), maar goed is het niet.
De oude koppeling zat nagenoeg op de klinknagels, dus het kan zijn dat de koppelingscilinder met de oude plaat nét wel genoeg vrij kwam en dus geen slip had.
Ik zie graag jullie mening/reactie/ervaring :)
Alvast bedankt voor je inzet!
Groet,
Gijs Korthals
Foutcodes
Geen
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken