Gepost: 14-03-2012 23:14
eng
Eigenaar/Diagnose
Autobedrijf Robroch
Lid sinds: 02-09-2008
64 bijdragen
D5 Motor 185 PK met Roetfilter
Geeft heel sporadisch de volgende fouten:
135F Luchtmassameter signaal foutief
28E0 Lambda sonde Signaal foutief
2810 Lambda signaal foutief
Maar motor blijft verder prima lopen dan en geen vermogens verlies.
Dacht zelf in eerste instantie aan een EGR probleem, deze dus gereinigd (veel kool), en controle van de wervelklep werking. EGR en wervelklep werken goed op actuator test.
Wat nu na het reinigen van de EGR opvalt, is dat na ca 2 minuten stationairloop, de motor een plokkend geluid geeft uit de inlaat. EGR open. Dit blijkt ook uit de meetwaarden:
Direct na start; LMM 24 kg/h Positiesensor EGR 25% Klep EGR 68%
na 2 minuten ; LMM 50kg/h Positiesensor EGR 0.9% Klep EGR 99,9%
De EGR gaat dus volledig open. Nu schijnt dit te kloppen bij deze motoren. (ivm ontlasting v/h roetfilter)
Weet iemand onder welke voorwaarden de EGR weer naar andere waarden moet springen ???
denk zelf dat dit in grote maten van de uitlaat/roetfilter tempratuur afhankelijk is. (toyota D-cat systeem, bij tempraturen <200 graden wordt de EGR bijgezet)
Verder Lambda(Breedband) aanleg spanningen en weerstand gemeten volgens ESI tronic, allen ok.
ook LMM uitvoerig gecontroleerd en gereinigd.
LMM komt bij deze autos niet veel voor zegt men, maar vermoed toch dat deze soms verkeerde waarde geeft, of het probleem wordt door de EGR veroorzaakt ??
Krijg de auto volgende week voor verdere diagnose. Enkele goeie hinten zijn altijd welkom.
Alvast bedankt
Uitgelezen met
Bosch KTS
Foutcodes
135F 28E0 2810
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen