Gepost: 05-01-2022 15:21
CSP
After sales manager
CSP Car Service Point
Universeel
Lid sinds: 21-05-2016
34 bijdragen
Goedemiddag collega's,
Deze week een auto binnen gekregen van een klant.
Eerder al de auto binnen gekregen wegens een verstuiver welke drijfnat in de motor zat, oorzaak was dat de diesel bij de aansluiting op de retour lekte.
Nieuwe O-ring geplaatst en voor de zekerheid de verstuiver laten testen.
Revisiebedrijf gaf aan dat de verstuiver opnieuw gecodeerd diende te worden, echter is deze functie er niet met zowel Delphi, Snap-on en Volvo VIDA.
De verstuiver dus niet kunnen coderen, nagevraagd bij een Volvo specialist welke aangaf dat deze niet gecodeerd hoefde te worden.
De test van de verstuiver was ok.
Dus verstuivergat even opnieuw ingefreest en nieuw brandplaatje gemonteerd.
Verder wel een foutmelding van roetfilter P2002-00 (efficientie DPF onder drempel bank1)
Ook de motor klonk naar mijn idee niet helemaal zoals het moest zijn.
Klant had de auto echter weer nodig, dus de auto is de weg weer op gegaan.
Circa een week later had de motor ineens minder motorvermogen en ging in noodloop.
Klant heeft de auto aan de kant gezet om vervolgens opnieuw te starten.
Motor sloeg niet aan, dus de auto naar de werkplaats gesleept.
Met startpiloot de motor wel draaiende gekregen wat duidt op een brandstofprobleem.
Brandstofdruk gemeten met Snap-on tester en haalde hooguit 38 bar.
Klant gaf aan dat de motor al enige tijd overmatig aan het regeneren was.
Vanwege de fout van het DPF het roetfilter los gekoppeld omdat het vermoeden was dat deze verstopt zou zijn en door te veel differentiele druk niet zou aanslaan.
Helaas slaat de motor met losgekoppeld DPF nog steeds niet aan.
Nu zit ik te twijfelen, of de andere 3 verstuivers ook laten testen, of dat ik het probleem direct in de brandstof (HD)pomp moet zoeken.
Krukas sensor ook nog even aangedacht door de diesellekkage, maar lijkt mij niet de oorzaak.
Weet iemand wat de exacte brandstofdruk hoort te zijn tijdens starten?
Iemand suggesties wat de grootste kans heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Bij voorbaat dank.
Gemeten
Brandstofdruk Foutcodes uitgelezen Vacuumleidingen gecontroleerd op lekkage. Actuator turbo gereinigd (nog nat van diesel)
Uitgelezen met
Delphi, Snap-on, VIDA
Foutcodes
P2002-00 C1A4121 (sensor koppelingspedaal)
Bijgewerkt door CSP op 05-01-2022 15:25
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken