Gepost: 19-07-2012 21:20
Lid sinds: 15-10-2011
17 bijdragen
Hallo allemaal!
Eerder deze avond waren we op weg naar huis, de auto had met een graadje of 40 in de volle zon gestaan, maar daar behoort hij niet op te reageren.
Eerst zijn we naar de supermarkt geweest en van daaruit naar huis, 1km na vertrek bij de supermarkt stoot de auto 1 keer en floep uit.
Automaat in zijn neutraal gezet en auto aan de kant, motorkap open, v-snaar niet helemaal je van het terwijl ik die niet zo lang geleden vervangen heb, vreemd, maar daar mag hij niet van uitvallen.
Distributiekap eraf, riem intact en deze is gewoon bij 100.000km vervangen ondanks dat Volvo een interval van 2 ton opgeeft.
Opnieuw starten, hij start niet en tijdens het starten klinkt hij erg raar, taxi naar huis genomen en terug gekomen met een andere wagen en de Volvo naar huis gebracht.
Eenmaal thuis aangekomen gaf hij ondertussen een melding dat de accu bijna leeg was, goede hoop erop dat de dynamo in de soep lag en dus geen boordspanning meer (ondanks dit 12.3V gemeten)
MaxScan eraan, actieve noch opgeslagen foutcodes. 60 minuten snellader eraan en ondanks dat hij nu dus 15V boordspanning had nog steeds de melding accu bijna leeg.
Goed, terug naar het hoofd probleem.
De auto nogmaals proberen te starten, hij lijkt wel hol te klinken in de cilinders, nu bleef het MIL lampje iets langer aan, opnieuw de MaxScan erop.
Uitkomst: P0341 Sensor A cilinderrij 1 nokkenaspositie - G40 Onaannemelijk signaal.
Persoonlijk zit ik te denken aan een versprongen distributieriem maar 90.000 km na montage en gewoon rustig rijgedrag maakt dat een beetje raar.
Sensor kapot behoort natuurlijk tot de mogelijkheden maar dan zou hij tijdens het starten niet zo hol klinken.
Als je hem start gaat hij wel rond, met de snellader eraan natuurlijk wat vlotter als zonder, maar ik kan niet zeggen dat hij top klinkt, hij klinkt echt gewoon hol, heel raar.
Het starten klinkt heel elektrisch, zoals bijvoorbeeld bij een V12 waar je eerst echt alleen de startmotor hoort en dan ineens aanslaat, dat geluid en dan een beetje een hol klinkend geluid uit de cilinders erbij terwijl dit normaal niet zo is. Na een beurt moet hij ook altijd even doorstarten omdat hij nog geen diesel krijgt maar dan klinkt hij gewoon gezond, nu als een 90 jaar oude astma patient.
Wat heb ik gemist bij het nakijken en waar denken jullie aan?
Gemeten
Boordspanning voor laden: 12.3V
Geladen met: 15 - 15.5V
Staat distributieriem: normaal (timing niet gecontroleerd)
Uitgelezen met
MaxScan OE509
Foutcodes
P0341
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken